Gå till innehåll

Mjölkigt vatten


Romland

Rekommenderade inlägg

Om du ska göra vattenbyten och få lite skillnad 10% är dessverre inte mycket som ändras väldigt bra att köra som veckobasis. Men är det något som är tokigt och man vill rätta till skulle jag rekomendera ett byte på 50%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom på en sak som kanske spelar in? Jag har ju nämligen lyset på i sumpen dygnet runt, tänkte att jag kanske kunde få lite alger där nere som jag senare kunde mata mina eremiter och kirurg med. Vet inte om det spelar någon roll men det är något jag inte nämnt iaf :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hm... knepigt. När jag haft "mjölkigt" vatten (eller snarare disigt) så har det berott på lågt Mg så att Ca fäller ut. Buffrade upp Mg och då klarnade vattnet och Ca sjönk från +500 till ca 450. Men dina värden ser ju bra ut (nästan lite högt Mg dock) så vet i fasen vad det kan bero på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... knepigt. När jag haft "mjölkigt" vatten (eller snarare disigt) så har det berott på lågt Mg så att Ca fäller ut. Buffrade upp Mg och då klarnade vattnet och Ca sjönk från +500 till ca 450. Men dina värden ser ju bra ut (nästan lite högt Mg dock) så vet i fasen vad det kan bero på.

Vad använde du för preparat för att höja Mg med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algblomning har jag svårt att tro, brukar bli lite grönaktig ton om det är svävalger eller liknande.

Bakterieblomning kan te sig som hos dig, fast det sätter sig oftast på inredningen i första hand som en slemmig hinna.

Funderar dock över ditt bottensubstrat.

Vad är det?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det vara så att det är mitt grus som släpper metaller? tror det är kvartssten....

Det var det jag undrade i ett tidigare inlägg.

Det kan mycket väl vara boven i dramat.

Det ser ut som något jag inte gärna hade hällt i ett saltkar.

Satsa på levande sand eller aragonit/korallsand istället.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta DaTrucka, missförstod dig då :/ ska försöka att suga ur den successivt, hur gör ni när ni ska suga ur sanden? får inte upp det men en vanlig damsugare, är det helt åt pipsvängen och ta upp det för hand? kommer bli grumligt som attan men tar akvariet stryk av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...