Gå till innehåll

Laga skummare!


Datate

Rekommenderade inlägg

Fick idag min skummare som jag köpt begagnad här på SVG.

När jag packat upp den så visade det sig att den tyvärr var sönder. Utblåsanslutningen till pumpen hade brytits dän från skummarkroppen och det fanns även en mindre spricka vid insugsfästet. Hur det kan ha hänt under transporten har jag inte den blekaste aning om då hela skummaren var väl packeterad och skickad med en transportfirma...

Nåväl...köper man begagnat och inte hämtar själv, utan förlitar sig på transportfirmor, finns ju inga garantier, så det blir till att försöka laga den.

Jag gissar att det bör gå relativt smärtfritt att limma ihop den då snittet/brottet är i skummarkroppens plats, och inte i själva fästet. Dock har jag ingen aning om vilken typ av lim man kan/vågar använda? Vet inte vad det är för plast den är gjord av, men gissar på någon form av transparant PVC.

Vågar nog inte heller köra den utanför karet även efter limmning, så jag bör nog täta med något även utanpå. Vad ska man använda då, för vanligt silikon lär väl inte fästa på sån plast?

Blä vad frustrerande det är med trasiga begagnade saker... :(

PS. Är förresten en H&S A-150-F1250 (F2001 men med Eheimpump) om det kan hjälpa till något.

Försöker infoga några bilder...

img_0591_orig_SE.jpg

img_0592_orig_SE.jpg

img_0593_orig_SE.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att pumpen var fastskruvad i skummaren när den skickades? Pumpen är ändå ganska tung och hanteras paketet lite ovarsamt så kan det nog bli så här. Föreslår att ni reklamerar hos posten om ni uttnyttjade dem, det gjorde jag när min MH gick sönder i transporten,fick hela kostnaden för den tillbaka. Sorry, my bad,kolla med de som levererade om de har garanti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde och gjorde en reklamation, men tyvärr verkar det som att om dom inte kan få fram att paketet hanterats ovarsamt så är det nog inte mycket att göra åt, enligt skadeanmälansmotagaren...

Jaja, blir nog till att försöka limma skummaren, vilket iofs inte borde vara några större problem då "snittet" är ganska "bra" och det går att skjuta in och dra ut fästet utifrån, dvs det borde gå att lägga på lim och "skjuta" in det i rätt läge.

Frågan är bara vilket lim det är man vågar/kan använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi använder isocyanat lim till olika plaster o gummi(o-ringar) på jobbet. Loctite med flera, säljs i vanliga järnhandeln.

Men det e jäkligt giftigt, jag undrar om man vill ha det i karet.

Kan du inte använda vanligt tangit-lim,sånt man limmar pvc-rör med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,använd tangit limm till pvc, stå på dig mot transport firman, du kan sätta en bit pvc på insida så får du större limm yte, den formar du i ugnen på 165 grader, ett tips till alla som skickar med Post eller Bussgods, Skruva alltid isär alla koplingar.och det är alltid avsändaren som ansvarar för att det är rätt packat.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd: Vad dom menade var att om jag hade öppnat paketet och sett att den var sönder medans killen som levererade fortfarande var kvar, så hade det inte varit några större problem...nu gick jag ju ner och öppnade dörren vid entren och bar sedan upp det till mig, och eftersom paketet var välintejpat, så behövdes det en del knivande för att få upp det. Nu skulle dom utreda om det hade transporterats ovarsamt...annars var det svårt. Troligt att dom kommer säga att det var ovarsamt hanterat...knappast... :\

Mjo...dom skulle slkicka papper om vad do hade kommit fram till så snart dom hade "utrett det"...får väl se vad det står...annars får man väl försöka prata med dom igen...eller nått...suck...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också fått prylar sönderslagna i frakten. Tyvärr är det så att transportfirmor ersätter inte med mer än ca 95 kr/kg vid helt förstört gods om man inte har en tillägsförsäkring! Skickar man saker som är värt mer än tex 1000 kr/10 kg så skall man ta en tillägsförsäkring om man vill vara 100% säker på att få ersättning om något händer. Ersätter fraktföretaget med mer änn så om något gått sönder om det inte synns på paketet så är det bara för att dom vill vara snälla. Men dom har ingen skyldighet att ersätta skadan över detta belopp utan tillägsförsäkring.

Men det är bara att stå på sig så kan man ju få ersättning så mycket som möjligt i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra men det går att laga och det håller.

Kolla med en lokal skyltfabrik, sådana som gör plexiglas skyltar till affärer etc. Ta med dig skummaren så kan de laga den åt dig och har säkert det rätta limmet för ändamålet.

PVC lim som används är tangit lim men är det plexiglas så har man ett som heter arcifix finns många olika utav detta så för att vara säker så gå till en skyltmakare.

arcifix är ett lim som "smälter" ihop med varandra så detta blir helt säkert.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, är rätt övertygad om att det går att laga. I värsta fall får man väl göra en sump i karet å köra skummaren där. Då spelar det ju ingen superstor roll om det skulle råka pajja eller läcka, men som ni säger...det går säkerligen å fixa det 100%igt...lite drygt bara när det blir så.

Skummaren anses ju endå vara rätt skaplig enligt folk här, så det blir nog en bra affär i slutändan trots allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jaha. Fick brevet från Schenker idag med det väntade svaret. Dom kunde naturligtvis inte se att dom hanterat paketet onödigt våldsamt...

Å att tjata vidare hjälper nog måttligt då jag redan läst igenom HELA deras transportavtal med alla dessa paragrafer hitan å ditan.

Har man inte försäkring, eller garanterat kan bevisa att dom inte varit ofantligt ovarsamma, så är det inte på tal med ersättnign.

Idag skulle jag akta mig för att skicka med annat än posten, efter att ha snackat med farsan som jobbar på flygplatsen i stan.

Han ser dagligen hur paket hanteras allt annat än varsamt av diverse fraktbolag.

"Paketen hanteras som om dom inte hade någon ägare" var hans kommentar om fraktfirmorna som hämtar/lämnar paket på flygplatsen...

Nåja, nu blir det till att försöka laga istället. Har redan skaffat Tangit (eftersom Thore påstod att kroppen var av transparant PVC...måste ju dessuto ha det när jag skall montera rören framöver...)

Hade tänkt testa Molins förslag med aceton, men har inte fått tag i det ännu. Ska se om dom kanske har lite på jobbet...

Funderade ett tag på att gå till en glasmästare å se o dom kan ordna det för en slant, eller så dyker jag ner på ReefZone å ser om dom vet namnet på något företag som kan fixa. Måste ju ha hänt fler gånger att skummarkroppar spruckit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det är tanken ja. Att först limma med Tangit där man kommeråt (dvs vid det fästet som är helt bortknäckt). Hade sedan tänkt skaffa en PVC-skiva på ca 20x30cm och forma den och sen limma fast innifrån.

Men hur går det att limma PVC "mellan 2 plana ytor"? Vad jag förstått så funkar Tangit bäst om man skarvar ihop 2 räta ytor/snitt, men i detta fallet skulle man lägga ihop 2 "plana" skivor ovh sedan pressa ihop dom....om du förstår hur jag menar...

Frågan är oxå...varfår man tag på PVClämpligast. Glasmästaren kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

finns ett material som heter makrolon som skiljer sig från plexiglas.

makrolon är dyrara men du behöver ju inte så stor bit.

makrolon och plast finns hos glasmästaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag är inte så hemma på limmer. lim som inte ska användas är kemiska limmer som kontakt och epoxi. jag har provat att limma diverse grejor med smältlim. det sitter riktigt bra med smältlim från casco.

helt ofarligt för vattnets invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...