Gå till innehåll

Surrande oceanlight


Emanuel

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Har precis fått hem en ny AM oceanlight 150. När jag nu testkör den så fortsätter den surra även efter att den tänts upp ordentligt. Surrandet avtar efter tändningen men upphör aldrig helt. De MH-armaturer jag har erfarenhet av sen tidigare har varit helt tysta eller nästintill iaf sedan lampan tänts ordentligt. Har även testat med två olika lampor med samma resultat. Vad tror ni? Har jag fått ett felaktigt ex eller är allt som det ska vara? Kan det vara någon "inkörningsgrej" som försvinner med tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat det enklaste, dvs att vrida kontakten ett halvt varv. Visa elprylar, bland annat transformatorer, trivs bäst om de får fasen och nollan rätt. Det låter konstigt, men prova och se. Jag har haft ett antal transformatorer som har slutat brumma när jag har vänt kontakten. Har dock ingen erfarenhet av MH.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nuförtiden brukar man tryckimpregnera reaktorspolar med lack för att de inte skall skallra.

Bröva att bända eller vrida litet lätt på infästningen till reaktorn (eller hela armaturen).

Ändras ljudet då är det antagligen någon plåt som dras mot reaktorn i takt med magnetfältet. Sedan kan det ibland gå bort om man får in en pappersbit emellan plåten och reaktorn där det skallrar. Ta inte med fingrarna i närheten av strömförande delar utan använd något som isolerar bra t. ex bakänden av en oanvänd tandborste eller en plastlinjal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elektromagnetiska ballaster (=spolar med koppartråd på en järnkärna) kan vibrera (självsvänga) med nätfrekvensen 50 hz eller någon närliggande överton 100, 150 ....hz, om koppartråden inte sitter fast ordentligt.

Järnkärnan som ofta består av en massa plåtskivor, som ligger brevid varandra,

kan även vibrera (självsvänga) mot varandra, om dom inte sitter fast ordentligt.

Man använder olika typer av vibrationsupptagande lack, lim (epoxi) el likn.,

så att koppartrådar eller plåtarna inte ge ifrån sig en massa oljud.

Dessa material, får inte vara värmekänsliga eller brandfarliga.

Med elektriska ballaster, så kör man med en frekvens på > 50 khz och med dom så hör man inte ifall spolen skulle självsvänga.

(ovanför det frekvensområde människor kan höra)

Spolens storlek är propotionell mot effektuttaget och omvänt propotionell mot frekvensen,

så det är därför elektriska ballaster är som små och lätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...