Gå till innehåll

Montipora Denae vill inte färga ut vad kan felet va?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

vattenvärdena är kanon, fosfaten och nitraten är så låg att min monti setosa har börjat blekna i färgen. ph ligger på 8,5 ungefär och kh ligger på 9,8-9,9

Säker att dina tester stämmer? 8.5 PH är väääldigt högt, nästa ommöjligt att uppnå i vanliga kar utan konstant dosering av Ph buffrade tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitraten är omätbar nästintill, fosfaten låg idag på mellan 0,5-0,25mg/l vilket jag kan tycka är lite för högt. PH ligger idag på 8,2 och kh 11. jag buffrar endast ibland för att hålla uppe kht runt 10-11.Förutom buffer så kör jag med balling. och tillväxten i akvariet är helt sjuk. enda problemet är att inte montipora denae vill färga ut allt annat färgar som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
nu har jag fått ner fosfaten så pass låg att jag inte vågar dra ner den nå mera, men ändå har jag inte sett den minsta färg skiftning på min superman, allt annat har färgat om =(

Inte vågar dra ner mer? allt över noll är för mycket :)

Är du säker på att du har en superman? En danae är som jag sagt bara en art, den har många färgtyper, kan vara att du bara fått en tråkig variant. vet att du tidigare skrivit att säljaren påstått att den var en färgstark, men kan helt enkelt vara att han ljög/hade fel Det skulle inte vara första gången en säljare inte har koll men säger något ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan ju vara så som du säger att det är en tråkig variant, men det jag sett än så länge är att den har fått lite mörkare bas men inget mera. Säljaren av den försäkrade mig om att den skulle ha otroliga färger. jo Visst kan jag dra ner fosfaten lite mer, men då vill min Montipora Setosa blekna i sin färg istället och just nu tycker jag den är klockrent rosa =) sjukt fin är den i iallafall och växer på som tusan. Kanske är dags att införskaffa sig lite andra SPS:er är sugen på att testa nån acropora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...