Gå till innehåll

Montipora Denae vill inte färga ut vad kan felet va?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Jag har 4-5 lika stora fraggar av samma art av Montipora Denae men dom vill inte färga ut är bruna och tråkiga vad kan felet vara?

Mina andra sps:er jag har är Montipora sp. som har vart brun förut den har börjat färga ut i rött/orange nu samt mina Montipora setosan dom är ljus rosa allt mår bra och växer så de knakar.

Någon som har något tips på vad ja ska göra?

/Tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är 250Watt MH med singel ended Hamilton 14k

Sista mätningen av No3 var den 0

Po4 låg på 0,4

Men om det nu skulle vara att Po4 är för hög då borde ju inte allt annat färga ut tycker man ju.

Vad för fosfat remover Rekomenderas nu mera?

Jag byter 40liter vatten varannan vecka och använder Red sea coral Pro salt och bara osmosvatten eftersom kranvattnet visade sig ha jätte höga halter av fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 mjukisar rester är SPS det vill säga några Montipora SP och några Montipora setosan samt några ricordeor och en bubbel tip i mini format, min Montipora setosan har den rosa färg den skall ha, min vanliga montipora sp. är brun med lite tendenser till att vilja fäga om till röd. bubbeltipen och ricordean har de färgerna de skall ha. det är egentligen bara supermanen som är jätte brun/grå aktig och inte vill alls.

Jag funderar på om jag skall investera och börja köra Bio pellets för att få ner nitrat och fosfat, eller ska jag bara testa slänga i en strumpa med rowaphos eller alu baserad fosfat remover?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det den klassiska supermanen som är Lila med röda polyper så behöver du gå ner i fosfat för att få fram färgerna ordenligt.

Vissa spser kan ha lite högre värden o vara snygga medan andra kräver riktigt lågt.

Superman e en av de senare.

Min setosa e jättefin i 10nitrat och 0,055i fosfat. I de värdena är också min blå staghorn jätteblå och fin. Men det är en annan blå än vad som skulle vara om värdena var lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack Ted, det förklarar nog saken, fosfaten är lite för hög i mitt kar har jag konstaterat nu. Jag vet dock inte om det är den klassiska Supermanen,vet bara att den heter Montipora Danea av akvarie affären jag köpte den av,Han som sålden den åt mig sa att den skulle vara sjukt snygg när den färgade ut jämnför med den lila med röda polyper.

Då är ju frågan ska man satsa på att köra med bio pellets eller ska jag bara köra med Alu baserad fosfat remover för att få ner närings nivåerna? jag kör ju bare bottom så man slipper att sand ska hålla skit kvar. Jag skall ikväll göra ett 50 liters vatten byte för att få ut så mycket skit som det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp så är det. Men kör du mjukisar i karer? om så är fallet skall man ej köra alu men annars så är alu den snabba varianten. järn är lite mer segdragen vilket jag föredrar saker händer inte för fort :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

har den haft fin färg någon gång? det finns montipora danae som bara är riktigt tråkig färg på. Hade 4 olika i mitt kar tidigare, och en var bara en riktigt tråkig grå/rosa med bleka polyper medans dem andra hade fantastiska färger.

Intressant artikel jag stötte på när jag sökte fram samma fråga som du hade: http://www.advancedaquarist.com/2008/2/aafeature2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min Montipora Danae i 1 månad och den har inte färgat ut en enda gång sen jag köpte den, man ser att polyperna vill färga ut i grönt men basen är brun grå. Och igår gjorde jag ett vatten byte på 53 liter av mitt system på 200 liter för att få bort eventuellt överskott av näringsämnen och hopp om att färgerna skulle slå ut på den.......men icket inte ett piss har hänt.

Det som hände var att min Monti Setosa vart lite blekare i sin rosa färg antar eftersom att jag fick ner nitraten.

Jo jag har läst den där artikeln också jäkligt mycket kunskap och bra saker att lära sig från den =)

Har läst på Tidalgardens.com om olika montiporor om vad dom kräver i ljus intensitet och vattenflöden mm jäkla bra sida med info om alla möjliga stenkoraller. Och jag tycker ju att Min 250watts E40 MH med 14K lampa borde vara mera än tillräcklig för att få stenkoraller att trivas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det är inte en Superman...har kollat upp ID på den igår och det är en Montipora Danae vilket är en liknande art. polyperna ser grönaktiga ut just nu.

250Watt med lumenarc reflektor som hänger drygt 30cm från vatten ytan borde vara mer än tillräckligt starkt ljus tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det är inte en Superman...har kollat upp ID på den igår och det är en Montipora Danae vilket är en liknande art. polyperna ser grönaktiga ut just nu.

250Watt med lumenarc reflektor som hänger drygt 30cm från vatten ytan borde vara mer än tillräckligt starkt ljus tycker jag.

Superman / Hulk är former är olika färgmorpher på Montipora Danae, Montipora Danae säger egentligen inget om vilken färg den skall vara.

Precis som med acropora millepora tex, danae är bara arten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aaa då fattar jag=) ja då är det ju omöjligt att veta vilken man har innan den färgar ut =/ f*n hoppas den har gjort det nu när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag

detta är något som tar veckor att ändra sig, ibland månader :) tålamod tålamod.

Dock brukar färgen den hade i butiken stämma ganska bra då den inte hunnit tappa färgen från det naturliga i havet än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejjen är den att den har samma färg nu som den hade i butiken när jag köpte den, men ägaren av affären hade själv vart och valt ut de koraller han hade och han sa att den jag köpte skall ha en mycket vibrant färgsättning under rätt ljus och vatten värde.

Mina Monti Setosa bleknade i färgen nästan direkt jag bytt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...