Gå till innehåll

Frustrerad :(


urcellen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har ett 500 liters Aqua medic akvarium som synes på bilden som jag haft i drygt 1 år nu

Jag har mycket mjukkoraller och några stenkoraller ca 50 kg levande sten.

Har fler olika pumpar samt ett wavemaker system.Total cirkulation är ca 25 ggr akvariets rymd per timme.

Kör ett mycket kraftigt uv system på 110 watt samt en aqua medic kylare.

Kör med metallhalogen 2*150watt som lyse.Kör med aqua medics skummare.

Jag har i akvariet 3 vanliga clown fiskar (Ocellaris) och 2 clarki clowner ett antal turbosar och snäckor som följde med när jag köpte akvariet.

För drygt 1 vecka sedan tyckte jag det var dags att införskaffa lite mer fiskar till burken.

Jag köpte 5 frökenfiskar (hemicyanea) 2 Palettkirurger 1 filfisk samt 4 banggai kardinaler.

Alla koppades in under ca 1 timme och allt verkade frid och fröjd.

Ca 3 dagar senare dog 2 stycken banggai kardinaler utan någon anledning som jag kan hitta.

Nu så har 2 frökenfiskar försvunnit som jag inte har sett vart de tagit vägen dessutom så har 1 av palletkirurgerna fått något konstigt vitt på ena sidofenan samt flera vita skador på huvudet det ser inget vidare ut och det är definitivt inte vita prick...

De fiskar jag haft från början mår hur bra som helst

Alla vattenvärden är bra

temperatur 26 grader

Salthalt 1024

Kh 8

nitrat 10

nitrit mindre än 0,025

fosfat knappt mätbart

Ph 8,0

mg 1250

ca 500

Nh 4 är 0

Jag kör med easy life filter medium då och då som tydligen skall vara bra för akvariets balans.

Kör även mad maxicoral A och B som spårelements tillsats

Vad tror ni kan ha orsakat problemet med fisken.

Är det något ni tycker jag bör göra eller ändra på i akvariet?

Det kanske kan vara så att fisken varit i dålig kondition redan i butiken även om de då såg friska ut..

Mvh

Andreas

post-7025-14468930783094_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror iofs inte det är någon fara med ett för stort UV för omväxlingens skull. I proffskretsar rekkomenderas 6 * 55 watt till ca 2000 - 3000 liter saltvatten med genomströmningen 12-13 kubik i timmen.

Vad som hänt är dock omöjligt att avgöra. Det är den eviga frågan - vad kom först - ägget eller hönan. De nyinköpta kan ha haft något med sig men det kan lika gärna vara något som funnits i ditt kar men som dina gamla fiskar är immuna mot.

Ibland är det tyvärr shit happens

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ja shit happens har man ju varit med om förr i andra delar av livet.. Men det är väll bara att köra på och se vad som händer. Du Andreas N kan du då specifiera vad som är farligt att köra starkt uv och då jämföra med en copper och en v 12 då tydligen Lasse här samt de på korallfisken och andra jag talat med säger annorlunda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe :) ok jag ger mig. Men jag tycker ändå det är onödigt att köra 110w uvc på några clownfiskar. Att dina fiskar dog berodde säkerligen på någon annan orsak.trist är det när det händer. Något var säkerligen fel på dom redan vid inköp. Lycka till med nästa försök. En fundering är om du kanske skall köpa fisk från en annan affär nästa gång.

En annan undran är hur du har dina cirk pumpar! jag har 2 pumpar som blåser in under all sten i revet var av en (tunze 6045)placerad i nedre inre hörn och blåser in i ett 50mm pvc rör som går utmed hela bakrutan och det är borrat med 6mm hål riktat snett ner framåt. på detta sätt får jag en cirk på botten under all sten. stenarna har jag även ställt på 50mm PVC rör så all fisk kan simma fritt under all sten.

Den andra (tunze 6085) blåser utmed bakrutan a 30cm upp snett neråt . på detta vis får jag aldig stillastående partier bland stenen där parasiter kan frodas.

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dålig fisk är ju inte helt omöjligt. då många fiskar vi har i karen är VF med parasiter och allt annat gosigt på dom. Det är därför väldigt bra att köra karantän på all fisk man köper. Det räcker ju med att 1st fisk har något skit på sig. Men vad som hänt är svårt att svara på. Men kolla allt en gång till. Stämmer allt ring eller gå till butiken och kika med dom om det är något tok med fler fiskar i samma sändning. Men 4 kardenaler är en skaplig utmaning i akvarie miljö. 2 hepatus är med en väldig utmaning att tänka på 2 eller fler hepatus kan gå som du satte i 2 på en gång då brukar det fungera. Det är ju en väldig stress fiskarna genomgår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart köpte du fisken? sen 12 fisk? pang bom? du hade ju inte noll i nitrit?.det kanske sköt i höjden? ett värde att vara noga med att det ligger på noll..menar det kanske drog iväg med all den fisken du köpte?nitrit är dödligt...vad har du för filter?syre?50 kilo sten räknas inte som filter om du har nitrit..en karlskogabo älskar att mästra med en degerforsare kanske hehe..men 12 nya fiskar till de flesta system är hardcore i mitt tycke oavsett

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ca 0'025 i nitrit läste någonstans att nitriren i sig inte är så farlig utan att när det blir ammonium av det är det farligt? Har mätt ammonium med och det värdet är bra.Nitriren har inte stigit sedan jag skaffade fisken heller. Jag kör inte med något filter då jag läst att det kan skapa farliga bakteriebomber? Kör med mycket ytcirkulation med så syresättningen verkar bra fiskarna flämtar inget heller vad jag kan se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ammonium(/ammoniak)->nitrit->nitrat. Ammonium i sig inte så farligt men omvandlas till viss del till ammoniak(giftigt som bara den)i Ph över 7ish, omvandlas vanligtvis snabbt till nitrit(giftigt) i ett akvarium och det i sig snabbt till låggiftigt nitrat.

Svårt att säga vad som är fel...

Fisken har färdats långt i påsar och koppats in långsamt? Troligen ammoniakförgiftning men borde sett symptom under inkoppningen, tror Lasse har en tråd om det här någonstans.

Vilken salthalt var det i påsarna fisken kom ? om den var extremt låg så kanske det är någon form av organsvikt. Har för mig att introducera fisk från låg salthalt till högre är farligare än tvärt om, någon kanske har bättre under fötterna.

Sen kan det ju mycket väl vara så att flytten blev droppen som fick en försvagad fisk att lämna in... Tror knappast felet är relaterat till ditt akvarium eller till någon förgiftning där, då skulle alla fiskar ha samma symtom.

Ph/ammonium/ammoniak/salthalt kan vara bra att mäta i påsarna om man importerat eller åkt långt med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skiljer sig lite mellan sötvatten och saltvatten vad gäller nitrit. Det som händer vid en nitritförgiftning är att fisken tar upp nitrit via jonkanaler/pumpar i gälarna. När nitriten kommer i kontakt med blodet så bildar den en förening med de röda blodkropparna och hindrar syreupptaget. Blodet blir brunt (brown blood disease). Det har visat sig att så lite som 50 ppm klorid i vattnet blockerar dessa kanaler och hindrar upptaget av nitrit. 50 ppm motsvara ca 1 matsked vanligt bordsalt per 100 liter. Normalt saltvatten har ca 19 000 ppm klorid. Detta innebär att upptaget via gälarna inte sker. Teoretisk skulle de dock kunna ta upp nitrit via tarmsystemet eftersom saltvattensfiskar dricker (i motsatts till sötvattensfiskar) men den mekanismen verkar inte vara speciellt farlig (egen iaktagelse och erfarenhet) Jag har aldrig konstaterat nitritförgiftning hos saltvattensfisk. Däremot är nitrit i vattnet ett tecken på att nedbrytningen ammonium/ammoniak - nitrit - nitrat inte fungerar och en nitritmätning avslöjar att det kan finnas fri ammonium i vattnet. Erfarenhetsmässigt är det lättare och mer tillförlitligt att mäta nitrit än att mäta ammonium. Amoniummätning är vansklig och ger ofta ett för högt värde (0,25 ppm är klassiskt) och utlöser ofta panikåtgärder. Ammoniumet är i sig inte giftigt men omvandlas till gas - i form av ammoniak - vid högre pH. Vid pH 8 är ca 3-5 % av ammoniumet i form av ammoniak och vid pH 8,5 ca 15 % (25 grader och normalt tryck)

När en fisk transporterats länge så kan den ha förhöjda nivåer av ammonium i blodet. Vid lång transport så sjunker pH i påsarna (6,5 är inte ovanligt i saltvatten vid långa transporter) pH i fisken blod sjunker också och ammoniumet är ofarligt. När fisken sedan läggs i det friska nya vattnet så uppstår en pH höjning i fiskens blod och vill det sig illa så får fisken en direkt ammoniakförgiftning. Det resulterar i en direkt reaktion - fisken snurrar, simmar rygg och andra otrevligheter. Kan dö inom 30 - 60 sekunder. Observera - detta inträffar även vid koppning eftersom det nya fina vattnet höjer pH snabbt. Den bästa metoden här är att ha pH-sänkt vattnet man koppar med till under 7 (om det görs med koldioxid så låter man bara koldioxiden luftas ut sakta efter någon halvtimme - bäst är att sänka ph i mottagningskaret och sedan bara låta det snurra över natten - på morgonen är pH normalt igen)

Men - jag tror inte att det är detta som hänt i ditt fall. Alla har tryckt på dålig fisk men jag är inte så säker på det. Det kan vara så att du haft någon smitta själv som dina fiskar varit immuna mot - det kan också vara så att när så få fiskar som du har haft i ett relativt stort kar etablerat revir och helt enkelt stressat dina nya fiskar. Clowner är inte så snälla när de försvarar revir. De kan lätt knäcka känsliga bangaier. Dorisens skador kan vara primära mekaniska skador som sedan infekterats (bett, hårdhänt kontakt med inredningen osv). För mig är det alltför osäkert att säga någon orsak mer än shit happens. Är det så att det är dina gamla fiskar som etablerat revir tycker jag att du gjorde rätt att föra in så många fisk samtidigt eftersom det fördelar aggresionen men om du skall stoppa i mer fisk - försök att ta upp clownerna och förvara dem i en hink några dagar så de nya får etablera sig eller kör Manne-tricket med en spegel framför clownernas favorittillhåll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan säkert ha fel..men jag tror inte att en viss mängd sten kan mäta sig med ett biologiskt filter av rang...De som påstår att det funkar med bara sten har nog inte denna belastning som du har!Alltså 17 fiskar i 500 liters,,varav iallefall 2 med xl stl framöver(palletkirurg).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

typ moving bed filter k1..eller för all del ett stort ytterfilter med filtermedia av rang..jag tror inte man kan få samma effekt med bara sten o cirkulation med den belastningen...men föralldel! det är vad jag tror...nedbrytningen skiljer sig väl inte från sött till salt?Iofs hade jag inte koll till 100 på nitrit i en saltburk...men oavsett så tror jag inte nitrit är nått att önska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är solklart detta med belasting av ett kar..jag tycker det är lite att luras o säga att allt funkar med sten o släng filterna på tippen,har man hög belasting så???Jag kan ju säga att 17 ciklider i ett 500 också kräver sitt filter...av det numer populära ordet rang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nog olika åsikter om vad som är bra och inte bra i denna djur hobby som många andra djur hobbies kan jag tro det som funkar för den ena kanske inte funkar för den andre givetvis förstår jag ju att det finns vissa grundregler att följa för att lyckas.kan bara jämföra med reptilhobbyn som jag själv sysslat och fortfarande sysslar med i 30 års tid man har sett och hört många olika åsikter genom åren vad gäller skötsel avel osv men man har ju kommit på lösningar själv efter sina egna missar och erfarenheter men man blir aldrig fullärd det är en sak som är säker.När det gäller saltvattensakvarium är jag ganska grön då jag bara haft det i 1 år nu och då är det ju bra att kunna fråga folk om hjälp ibland men som sagt åsikter går isär från person till person.

Kan tillägga att mitt Nitrit nu är nere på noll igen vet inte om det kan ha blivit en nitrittopp då jag hade köpt en hel del koraller som satt på ls och jag rörde omkring ganska rejält i burken när allt skulle ställas på plats så det blev ganska "Rökigt" i burken.Dessutom skrev jag att 2 Banggai kardinaler dött vilket var vad jag trodde då de försvann efter 1 dygn men ack så fel jag hade.Till min förvåning så hade de tagit sig över gallren till skummarens placering (de var för lågt ställda) syn på dem simmandes där när jag gjorde rent skummaren så nu är de på plats i rätt miljö igen och ser pigga ut.Den ena palettkirurgen och 1 frökenfisk dog dock men det verkade som de blivit bitna av mina clowner de jagade dem ganska kraftigt i början var väll revirhävdning från dem antar jag så i slutändan så verkar det hela ha gått hyfsat bra ändå.

Tack för alla tips Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...