Gå till innehåll

Tillsatser, spårämnen, amino, vitaminer?


Chum

Rekommenderade inlägg

Är nyfiken på det här med tillsatser i akvariet, annat än Ca & Mg för själva saltvattensammansättningens förbrukning som sådan... jag menar alltså tillsatser som spårämnen, aminosyror, vitaminer etc riktade till korallernas välmäende. Det verkar finnas en uppsjö av produkter för detta. Har intresserat mig primärt för just dessa från Red Sea, men det finns säkert en hel del annat som ni SVG'are skulle kunna rekommendera. Men lyssnar man till Red Seas egen beskrivning av produkten (saxat från RC) så låter det ju onekligen som något bra:

Reef Energy A is a unique formulation of carbohydrates, amino acids, fatty acids and suspended protein flocks which are available for direct consumption and absorption by the corals. The suspension of protein flocks promotes the micro bacterial fauna that naturally populates the coral tissue and will increase mucus production. Every component is utilized in the metabolic processes of coral protein production and soft tissue regeneration and therefore does not introduce any unnecessary organic material to the system. Reef Energy A stimulates extension of the polyps and soft tissue, helping the coral to optimize nutrient consumption by expanding its surface area for absorption.

[Note: The protein flocks consist of amino acids (tryptophan) and fatty acids that are produced naturally inside each bottle by a very light , alcohol free, aerobic fermentation process.]

Reef Energy B is a highly concentrated complex of vitamins & amino acids that were found to be the limiting factors in the nutritional demands of corals and other invertebrates. This complex replenishes the exact vitamins and MAA (marine amino acids) produced by Zooxanthellae. Vitamins are important precursors in the synthesis of chromo proteins while the amino acids are their building blocks. All of the components of Reef Energy B come from marine sources and are emulsified in a unique medium that enhances their solubility and absorption of the vitamins and acids by the corals.

Please consider visiting Red Sea's site, in the RCP(Reef Care Program) section, under the Reef Nutrition Program label you can find additional information.

red-sea-trial-pack.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju bra marknadsföring iaf. Det kan dom. jag har testat dessa preparat och de funkar men man skall inte förvänta sig revolutionära förbättringar , för det gäller balans av de elementära ämnena och så gäller ett stadigt värde på 0.01-0,04 och undvik gå över den fosfat halten eller under då hög halt försämrar färgen på korallerna snabbt och låg halt stressar och kan få koraller att dö. Ja och regelbundna vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat ReefEnergyn och tycker det var en bra produkt. Korallerna gav fin respons genom att fälla ut tentakler, vissa fick bättre färg och växte snabbare. Fick känslan av att sps acklimatiserade sig snabbare och trivdes allmänt bättre än utan att dosera. Min Caulastrea gillade det verkligen, mycket ökad tillväxt på den.

Värt att nämna är nog att man bör ha låga näringsvärden för att se hyffsade resultat samt att allt annat ligger som det ska. Jag doserar även nopox för att just hålla nere näringsvärdena. Eftersom REn inehåller aminosyror osv så bidrar det ju till att tillföra näring till karet

Nu är mina flaskor slut och jag ska testa ultraminS (har inte trillat in än..dumma posten..) och jämföra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag ser är det största problemet är att fabrikanterna inte specificerar i detalj vad produkterna innehåller.

Det betyder att om vi gör en normal Balling eller Balling Light tillförsel och sedan vill prova aminosyror är det risk att det preparatet innehåller spårämnen. Och då har vi två källor av spårämnen med risk för överdosering.

Det samma gäller naturligtvis om vi gör grundtillförseln med preparat från Tropic Marin eller Red Sea.

Alltså om man kör med preparat från en tillverkare är det risk för överdosering av ett eller annat om man blandar in en annan tillverkares produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

http://dogman.se/sv-SE/Sortiment/Akvaristik-Reptil.aspx?iCCode=VATTENPREP&pNCode=Vattenpreparat+saltvatten&itemCount=36&page=1

Kolla där om nu länken funkar och hör med din lokala zoo affär om de tar hem åt dig, förutsättningen är att grossisten har de på lager iofs.

Längst ned på sidan hittar du det du skrev om i början varjefall.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag ser är det största problemet är att fabrikanterna inte specificerar i detalj vad produkterna innehåller.

Det betyder att om vi gör en normal Balling eller Balling Light tillförsel och sedan vill prova aminosyror är det risk att det preparatet innehåller spårämnen. Och då har vi två källor av spårämnen med risk för överdosering.

Det samma gäller naturligtvis om vi gör grundtillförseln med preparat från Tropic Marin eller Red Sea.

Alltså om man kör med preparat från en tillverkare är det risk för överdosering av ett eller annat om man blandar in en annan tillverkares produkter.

Jag har upplevt detta. När jag har använt Tropic-Marins spårelement med kz:a B-Balance händer något i akvariet som inte är bra. Men var för sig fungerar de bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...