Gå till innehåll

Ihopdragna acanthastreas och trachyphyllia, samt fråga om bubblor i sanden


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Skrev om detta i min akvarietråd men fick ingen respons på mina problem så jag testar att skapa en egen tråd för det och hoppas fler tittar hit... om nån moderator har något emot det så får ni väl radera denna tråd men jag skulle uppskatta om ni inte gjorde det :)

post-5397-14468930808729_thumb.jpg

Så här ser mina acanthastreas och trachyphyllia ut numer. Min trachyphyllia har sett ut så i fyra månader men nu senaste månaden har mina acanthastreas också börjat visa samma beteende. Har andra LPS:er som verkar trivas bra och mina acanthastreas har sätt jättefina ut förut (se bild nedan) så jag förstår inte varför dem blivit så här nu helt plöttsligt. Förut när de såg bra ut klarade sig tom helt utan nitrat (vilket jag numer har höjt dock).

Vad kan det vara? Enda jag tänkt på är starkt ljus men då borde dem väl inte trivts förut heller?

Har även två typer av montipora i närheten som vägrar fälla ut sina polyper och står still i växten. En annan montipora däremot mår hur bra som helst med mkt polyper ute.

post-5397-14468930809326_thumb.jpg

Hur mina röda acanthastrea såg ut förut

post-5397-14468930809126_thumb.jpg

Sen har vi dessa bubblor... fotat på samma ställe, med och utan blixt. Är det något att oroa sig för eller är det bara kvävgas?

Värden:

Temp: 24,5

Dens: 1025

KH: 8

Ca: 410

Mg: 1320

No3: 2

PO4: 0.05

Doserar fauna marin ultra min och ultra organic runt 4-5 gånger i veckan och color elements en gång i veckan per typ av färg

post-5397-1446893080832_thumb.jpg

post-5397-14468930808527_thumb.jpg

post-5397-14468930808919_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det klassiska är just ljuset, för mycket eller en ändring.

Annars så har jag sett detta då en timer hängde sig och temperatursvängningar kan orsaka blekning om det blir väl varmt.

Det du kan göra rakt av är att stödmata dom aktivt med nåt dom kan hantera lätt som artemia eller mysis, det brukar hjälpa dom igenom jobbiga episoder (önskar man kunde göra det med SPS).

Jag vet dock att några medlemmar haft liknande strul med sina, hoppas dom kan flika in om dom klurat ut vad som orsakat deras problem.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för din input, har testat att stödmata dem men eftersom dem är så ihopdragna så "fastnar" ingen mat på dem utan blåses bort så fort pumparna drar igång igen. Vattentemperaturen tror jag håller sig rätt konstant iom att jag kör doppvärmare men jag skulle ju kunna dra ner på ljuset. Är bara lite orolig att sps:erna inte kommer gilla mindre ljus. Jag kör dock månljus på hela natten då timern för månljuset verkar strula på min pacific sun hyperion. Kan det tänkas påverka eller är det så svagt att det inte har någon betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina acan's blev ledsna när en dvärgkejsare började picka på dem. De har även reagerat negativt på för högt flöde. Ljuset spelar roll, de verkar blåsa upp sig mer under lägre ljus, kanske för att maximera yta som fångar ljus?

Jag har aldrig matat mina acan's aktivt och idag när de står i minst ljus möjligt & ganska lågt flöde & utan jobbiga fiskar är de stora och glada hela tiden.

Med tanke på att din röda acan har blivit rosa så får den iallafall mer än nog med ljus. Jag tycker inte det ser ut att vara något fel på dem dock. När acan's mår dåligt så ser du inte ens polyperna, bara skelettet.

Om du plockar bort den rosa och ställer den i skugga/på botten kommer du nog se större polyper & en återgång till rött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem med min trachy för ett tag sedan. Och den började till och med visa lite vävnadsdöd och visade skelettet

Jag plockade upp korallen och la den i en glasslåda med akvarievatten, där i matade jag sedan kraftigt och lät det ligga så i ca 1 timme. Sakta men säkert började den äta lite mysis och artemia. Detta gjorde jag några dagar på raken och nu är den påväg tillbaka. Den börjar svälla upp mer och mer och har börjat lägga ut ny vävnad på det förut döda ställerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Vad tror ni om att sluta köra månljus på natten? Tror ni det kan spela någon roll? Vill helst utesluta allt annat innan jag flyttar på mina acans för jag gillar verkligen där dem sitter.

Ska testa att ta ur min trachypyllia och mata den separat senare ikväll och se om det gör någon skillnad.

Angående fiskar som pickar på dem så tror jag inte det är något problem. Har aldrig sätt några av mina fiskar göra det, ibland kan däremot min putsarräka rycka ut mat från dem när man matat dem men eftersom det är omöjligt att mata dem när dem är stenhårda så har ju inte det varit något problem på länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...