Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Har haft knappar i ca 7 månader och dom bara växer och växer men har köpt större kar för 2 veckor sen med endel ny sten.

nu har det börjat försvinna knappar från stenen ? Dör det eller finns det något som äter det ? :-( har två sorter lägger upp bilder :-)

Postat

Eller små sjöstjärnor av blå-gröna asterina-typ? De har nästan ätit upp ett par sorters knappar för mig, men idogt utrotande på manuellt vis har stoppat dem.

Postat

Jag fick in en liten nakensnäcka i mitt rsm 130 som höll på att ta död på alla mina knappar. Kolla i min tråd så du vet vad du letar efter. 5-10 mm långa ljust grönvita med mycke tentakler på ryggen. äter upp "armarna" på knapparna. lägger ägg i ringar på stammarna. Kolla med ficklampa när det är mörkt i karet, dom är svåra att se. Jag sög säkert upp 100 st ur mitt kar innan dom försvann

Postat
  • Författare

Tack för alla svar :-) är som sagt lite orolig är ju så fina knappar. Har försökt kolla efter odjur men kan inte hitta något :-( känns som att knappar är rätt lätta att ha och göra med annars så tror ju att det är nått djur som bråkar med dom :-( bara söka vidare

Postat
  • Författare

Har haft koll i karet varje dag som natt nu för att se om jag ser något annorlunda. idag visade en krabba sig en liten sak med ljusa med och kroppen var svart. kan vara en möjlig orsak ?? är ca 5-10 mm i storlek.

Postat

Det som du har på bilden kan jag nästan garantera är en typ utav nakensnäcka. Har själv haft sådana som fortplantade sig som möss och rent ut sagt åt upp en hel zoanthus koloni.. Inga roliga krabater att ha och göra med.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.