Gå till innehåll

Sjuk Naso...


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Min Naso (ca 15 cm) har på ett par timmar totalt slagits ut...

Den reagarerade knappt när jag petade på den!

Först efter ett par minuter reagarede den...

Den har en prick på en ögat och ett par stycken på munnen. Den simmar vingelkantigt.. nu gömde den sig i en skreva igen ... eller snara den la sig på sidan mot en sten...

Vanligtvis handmatar jag den... men nu när den vinglade runt i karet en minut så var den skygg.

Jag har hundra liter salt färdigblandat... men klarar en så pass vissen fisk ens en flytt?

Jag har konstant kört med UVC :död:

Vad fasiken ska man göra?

Det jag har liggande i medicinväg är;

Seachem Paraguard, Cupramin och Neoplex.

(Jag tänker inte medicinera i karet trots att tillverkare hävdar att deras mediciner är revsäkra)

Moraliskt stöd uppskattas :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att slanga ur de 100 liter fräscha vattnet ur karrantänkaret och slanga över 100 liter från huvudkaret för att sedan ta Nason i en bägare över till det andra karet...

Rigga om UVC'n till karrantänkaret och medicinera... Läste på om medicinerna och man ska inte köra med uv vid behandling...

Visst kommer fisken bli stressad men det borde vara den mildaste behandlingen...

Några synpunkter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Valde att köra på det fräscha vattnet och håller precis på att skopa in den.

Har tillsatt Cupramine...

Cupramine™ is superior to copper sulfate, chloride & citrate: it is non-acidic, less toxic to fish, remains in solution, and does not contaminate the filter bed. It is superior to chelates: it is fully charged (ionic), and active at low concentrations, and is removable with carbon.

Types of Infections Treated

Parasitic

(Hoppas diagnosen är rätt)

DIRECTIONS: Remove all invertebrates. Turn off UV sterilizer; remove chemical filtration. Use 1 mL (top mark of enclosed dispenser) per 40 L (10.5 gallons*) the first day, wait 48 hours, then repeat for a total dose of 0.5 mg/L (in freshwater, use half dose). Leave at this concentration for 14 days. Do not redose without testing (MultiTest: Copper™). Do not use in conjunction with any other medication. If tank has ever been treated with an ionic copper (e.g. copper chloride, sulfate or citrate), test copper level after initial dosing. Although most fish tolerate Cupramine™ to 0.8 mg/L, it is not advisable to exceed 0.6 mg/L copper. Remove with carbon or CupriSorb™.

Wish me luck!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inga andra symptom?avmagring,blödningar under huden,hudlossning???

hur länge har du haft den förresten?

kör inte uv tillsammans med kopparbaserad medicin,i alla fall inte med full dosering av medicinen!

tyvärr så brukar fiskarna vara bortom räddning,när dom börjar "lägga sej och vila"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft den sen mars tror jag... och den är nog som sagt utom räddning. Den orkar inte ens simma. Verkar som den har fått fel på simblåsan. Just nu är den fast i strömmen med nosen upp mot doppvärmar kabeln...

Den åt Julian Sprung Sea Weed senast igår och har inte visat några tecken på att klia sig eller något annat. Bara ett par prickar idag på munnen och en på ögat. Det är ju inte mycket till prick, eller?

Tråkigt att förstöra ett kar för 700 spänn med koppar men fisken kostade ju mer än det..

Fan vad surt det känns... Den här Nason är den roligast fisken jag någonsin har haft!!! Helt tam och en riktig personlighet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg fisken liggande på botten vid doppvärmaren nu på morgonen.. trodde den var död men den rörde på sig när jag petade på den... men den har ingen simmförmåga och sjärtfenan är böjd och helt stel...

:död::död::död: - JMAONE THE UNHAPPY REEFER - :död::död::död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken "lever" fortfarande...intrasslad upp och ner bland elkablarna i en hörna... Nu ser jag inte en tillstymelse till prick. Måste vara något annat. Simblåsan? Alla andra fiskar i huvudkaret har inga symptomer på att må dåligt i huvudtaget...

Jag kommer låta firren sluta lida inom någon timma... ;(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min naso har nog strykit med. Skaffade en för ett par veckor sedan. Trivdes och var framme i två dagar. Sedan började den gömma sig bland LS'n och fick fläckar. Ibland mer och ibland mindre. Det såg varken ut som svamp eller prick utan mer som den tappade färgen lokalt på då ca 5-8 mm.

Nu har jag inte sett den på några dagar :'(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min naso har nog strykit med. Skaffade en för ett par veckor sedan. Trivdes och var framme i två dagar. Sedan började den gömma sig bland LS'n och fick fläckar. Ibland mer och ibland mindre. Det såg varken ut som svamp eller prick utan mer som den tappade färgen lokalt på då ca 5-8 mm.

Nu har jag inte sett den på några dagar :'(

Ja det låter ju inte så bra. Det är ju en nyfiken och tuff fisk i vanliga fall, ivarjefall min. Han är alltid framme och tar för sig. Har haft min nu i 2 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...