Emil_kba Postat 23 september 2013 Dela Postat 23 september 2013 Tänkte det va dax att presentera mitt akvarium och dess invånare!Akvariet är ett 540 liters med optiwhite framruta , 150 cm *60 cm *60 cm.Sumpen är på 160 liter, 100 cm* 40 cm* 40 cm. varav va 70 liter till osmos / vattenbyte.Borrat med 2 st 32 mm rör ner och ett 25 mm till returen.Bänken är hemmabyggd av 2 tum 4 och inklädd med 10 mm mdf som är vit målat.Benen är Ikeas köksbänksben som är justerbara.Inriktningen är korallrev med massa SPS och några få LPS längst ner.TeknikSkummare: ATB 1050 med airstar pump. 1500 L/T luft och 2000 L/T vatten, extremt tyst.Cirkulations pumpar: 3 st 6095 med 7095 controller.Returpump: Newjet 6000 L/T Belysning: 2 st 160 Watt Maxspecct razzor, 10000K och en DIY LED slinga med 4st 630 NM, 6st 660 NM och 4 st 525 NM.Tunze nano osmolator.Balling: 4 st grotec NG1 KH,MG,Ca och KZ zeostart.Vattenvärden 2013-09-22KH 7,7 (Salifert)Ca 425 (Salifert)MG 1350 (Salifert)PO4 0,04 (Hanna)Nitrat 0,5 (Salifert) lite orolig att det ökar.PreparatKZ zeobakKZ zeostartjodKZ koral snowKZ koral vitalizerKZ spurenelement komplexInvånare3 st gula kirurger1 st desjardin1 st foxface2 st nemo1 st mandarin1 st Pinsett4 st blå chromisar1 st salariasJag ska ha en vitbröstad kirurg och 2 st sandvändare med snart.Bilder kommer snart! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 23 september 2013 Dela Postat 23 september 2013 Låter som ett sjyst kar, ser fram emot bilderna! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chum Postat 23 september 2013 Dela Postat 23 september 2013 Jag med =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
EmilPersson1983 Postat 23 september 2013 Dela Postat 23 september 2013 Ja bilder är ju nästan ett måste på detta :-)Ska bli kul att följa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 23 september 2013 Författare Dela Postat 23 september 2013 Detta får bli ett smakprov!Ska ta lite mer närbilder och bilder på sumplösning! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chum Postat 23 september 2013 Dela Postat 23 september 2013 Vitt, rent, snyggt och fräscht minsann! Gillar överdelen. Funderar på ngt sådant själv.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 25 september 2013 Författare Dela Postat 25 september 2013 Mätte fosfat idag med min Hanna cheker och den visade 0,00...Känns lite farligt detta? Men jag märker inget på korallerna.Där emot mätte jag nitraten som låg på ca 10...inte heller bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 25 september 2013 Dela Postat 25 september 2013 Riktigt fint akvarium du har. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 25 september 2013 Författare Dela Postat 25 september 2013 Tackar!Ska försöka slänga upp lite bilder snart! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 30 september 2013 Författare Dela Postat 30 september 2013 Så va det dax för bilder!Jag har även fått ett Deltec 39W UV-C som jag ska köra 1-2 mån.Jag har även köpt 1 vitbröstad kirurg och en Acanthurus lineatus och 2 st clownfiskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 30 september 2013 Författare Dela Postat 30 september 2013 Nu har jag ganska mycket fisk och kommer inte köpa mer.3 st gula kirurger1 desjardin1 foxface4 clowner1 vitbröstad kirurg1 lineatus1 putsar fisk1 mandarin4 chromisar1 pinset1 salarias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 30 september 2013 Författare Dela Postat 30 september 2013 Här kommer lite mer! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Crissan Postat 30 september 2013 Dela Postat 30 september 2013 Riktigt snyggt kar! Stilrent med härligt innehåll Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 1 oktober 2013 Dela Postat 1 oktober 2013 Lite nyfiken på din belysning, har du limmat på en massa röda och gröna LEDs på dina Razor?Är det för att få den lila effekten i karet du gjort det eller pga något annat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 1 oktober 2013 Dela Postat 1 oktober 2013 Bild 1 och 2 visar olika skummare. Vilken kör du med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 1 oktober 2013 Dela Postat 1 oktober 2013 Ser fint ut Emil. roligt att euphyllian mår bra med en sak är att desjardinin samt foxfacen är 2 stora lunsar som växer fort så om ett år kommer de ha växt ur karet om du nu matar så de hålls runda. Fina fiskar dock. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 2 oktober 2013 Författare Dela Postat 2 oktober 2013 Jag har kompleterat med en några olika röda och gröna för att få ett större spektra.jag vet inte om det är placebo eller inte men jag upplever att korallerna växer bättre med denna kompletering.med dessa extra leds borde jag få liknande ljus som radion? Det är ju det som är skillnaden.Just nu kör med den röda ATB skummaren! Riktigt tyst och skummar ut massa skit.Ja dom kommer växa ur karet men då får dom flytta:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 2 oktober 2013 Författare Dela Postat 2 oktober 2013 Ledsen har jag satt på en aluskena som är U formad och ca 10 cm mellan varje så värmen blir inget problem! Dessa extra leds är på 5 timmar om dagen, när belysningen är på max. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 5 oktober 2013 Författare Dela Postat 5 oktober 2013 Har hat problem att få Lineatusen att äta men nu smakar den på artemia och har ätit några få,Provade cyklops idag och den åt med stor aptit men hostade upp lite igen...Den börjar bli ordentligt smal nu så jag hoppas verkligen att jag kan hitta nån mat som passar.Jag hade lite prick på vissa fiskar efter jag köpte lineatusen och den vitbröstade men har kört UVC-T på dygnet runt och Ozon på 2 timmar och av 1 timma osv.Detta med mycket gott resultat! bara nån enstaka prick kvar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 4 november 2013 Författare Dela Postat 4 november 2013 Nu är pricken borta! riktigt gött,Jag har även tagit ur 2 st gula kirurger då det va fullt krig i akvariet, självklart fick jag behålla den som var som mest sliten men den repar nog sig fort.tänkte även fånga chromisarna men dom är lite jobbigare.Jag har även köpt en eldkejsare, en riktigt nyfiken fisk.Sen har har jag hunnit börja med Zeovit, det blev en grotech ZF 150 med eheim 600L/Tmer bilder och så kommer snart! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 4 november 2013 Författare Dela Postat 4 november 2013 Fisk som simmar i karet nu är:1 Gul kirurg1 eldkejsare1 Desjardin1 pinsett4 nemo2 chromis1 salarias1 mandarin1 putsarfisk1 röd vrasse jag inte kommer ihåg namnet påJag ska kompletta med 1 vitbröstad och ev en idol men vill vänta nån månad minst Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 30 december 2013 Författare Dela Postat 30 december 2013 Det har hänt lite sedan jag postade här sist,köpt lite nya koraller, fiskar och prylar!väntar även på min nya lysramp, pacific sun metis SS 145*3 utan vita leds.köpt en tunze 6105 ,6045 och en kontroller 7096.så nu är det upp till ca 50000 liter/ timmen. Kör pumparna i slumpmässig ordning från 30-100%använder inte nightmode.jag har även fått tummen ur och fixa bubbelfälla osv i sumpen igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 30 december 2013 Författare Dela Postat 30 december 2013 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 30 december 2013 Författare Dela Postat 30 december 2013 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 30 december 2013 Dela Postat 30 december 2013 Ser riktigt fint ut! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.