Totte Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 hallå!!har fått för högt kh efter feldosering,vad gör man åt en sån sak??Tot Citera
Joru Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 Hur högt är värdet och vad är det du doserar? Citera
Totte Postat 18 september 2005 Författare Postat 18 september 2005 hej!värdet ligger på lite över 13,och har ganska lågt cafår inte upp ca heller.har doserat med trppel bufferTotte Citera
Totte Postat 18 september 2005 Författare Postat 18 september 2005 har gjort en del vattenbyten,ska man gör mer ändå??har bytt ca 50 liter åt gångenTotte Citera
Connaissancen Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 13 är för högt men ingen fara, det kommer gå ner som Stig säger, låt det vara.Vad höjer du ca med och vad ligger det på nu? Citera
Totte Postat 18 september 2005 Författare Postat 18 september 2005 kör med salifert all in oneoch har även calsiumkloridTotte Citera
greger Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 nu vet inte jag vad saliferts all in one är, men som regel gäller ju att inte försöka åstadkomma några snabba förändringar. så Kh bör man inte höja med mer än 2 grader per vecka,häller du i för mycket kalcium så påverkas ph som i sin tur påverkar...osvfaran med bufferpreparaten är att om man inte har tålamod, att man med för ivrigt tillsättande av kemikalier, också får falska mätvärden som man försöker kompensera med mer tillsatser som ger felaktiga mätresultet som men försöker kompens....... ja du fattar!calciumchlorid brukar man använda när man man ska buffra calcium från ett lågt värde,för underhåll av calciumnivån tycker inte jag att man ska använda chloridpreparat.Så håll inte på att dutta med tillsatser var och varannan dag utan låt karet få en chans att stabilisera sig emmellan tillsatserna.Vid paniklägen är det bättre med vattenbyten (tycker jag Iofs alltid att det är) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.