lottac Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Jag inhandlade under veckan en pistolräka av arten Alpheus parvimaculatus el någon väldigt lik i alla fall. Nu undrar jag hur högt de låter??? Det kommer ett ljud från karet som låter som att det spricker. Är det verkligen räkan som låter så??? Citera
Zigmund Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Japp , smäller riktigt högt ! Har en alpheus soror med en revhummer i fraggkaret och närmar sig hummern räkans håla pangar den på ordentligt . Min är oftast tyst på dagarna men låter mycket under natten ! Citera
DaTrucka Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 Jupp, smäller som ett pistolskott, därav namnet.Den kommer hålla er vakna om nätterna //Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
lottac Postat 29 september 2013 Författare Postat 29 september 2013 Tur att inte karet är i sovrummet då! Citera
Mr Singa Postat 7 oktober 2013 Postat 7 oktober 2013 Jag har en Alpheus bisincisus "Japansk pistol räka" och ja det låter riktigt ordentligt.Jag har mitt kar i sovrummet vilket nu i efterhand kanske inte var den bästa placeringen.Men de få gångerna man får se den är den väldigt vacker. Citera
jensnordfalt Postat 12 oktober 2013 Postat 12 oktober 2013 218 decibel enligt bifogat klipp från BBChttp://djurparker.ifokus.se/articles/4d714111b9cb4622390577e2-varldens-mest-hogljudda-raka Citera
stigigemla Postat 12 oktober 2013 Postat 12 oktober 2013 När jag räknar får jag det till nästan 16 bar tryck. Och det kan jag mycket väl tänka mig att tryckvågen kan ha vid klon.Men att kalla det för ljud är mig avlägset. Förvisso låter pistolräkor ordentligt men jag hör det inte när jag har en rockkonsert på TV:n. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.