Gå till innehåll

Pratade med Adafruit om Par mätare


patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag satt igår och började fundera på hur många par jag har på olika platser i karet men är inte så sugen på att köpa en appergee ( så heter den inte men kom inte på namnet just nu). Eftersom jag tycker om att göra saker så pratade jag med Adafruit och berättade lite varför jag tyckte att de borde kolla på om de kunde ta fram en produkt som mäter PAR i ett akvarium ( vattentät). Jag vet att om det finns stor intresse så brukar de försöka ta fram produkter för att tillgodo se efterfrågan. Jag fick beskedet att de skulle ta upp det och diskutera det.

Så om det finns fler än mig som är intresserade så berätta gärna det på deras forum och gärna i denna tråden. Hur bra produkten blir återstår att se om de tar fram en men de brukar ta fram bra produkter.

hoppas att man får länka till det:

http://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=22&t=44333

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste igenom allt men har jag uppfattar det fel men det är inte en PAR mätare samt så visar den inte PAR värdet men ett relativt värde enheten oviktigt i detta fallet utan relativiteten mellan platser i karet.

Så det är visserligen ett grymt bygge och förarbete för att göra en helt ok lösning men den visar inte PAR värdet som man har. Sen vet jag inte om det stod var dioden peak:ade ( vilken våglängd det borde ju också har betydelse för det faktiska värdet.)

Jag vill dock buga för Stig som har gjort ett grymt jobb och för att han delade med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dioden peakar inte. Den tar i stort sett allt mellan 300 och 1100 nanometer så den visar rejält fel i solljus på grund av IR- strålningen från solen. Men IR från MH- lampor ger inte utslag. Det som skiljer från en korrekt PAR mätning är att våglängdsområdet är större. (Par mäts 400 -700 nm) Den har en mer korrekt visning i området 400 - 500 nm än Apogee som man brukar ha som referens. Så för mätning av ljus från lysdioder är den fantastiskt linjär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...