Gå till innehåll

hur hög vattennivå?


thompa81

Rekommenderade inlägg

Jag har min kant ca 1cm ifrån :). Så kryper det så kryper det nog ut på golvet, det rör sig rätt rejält men har inga problem att köra ner en hand utan överrinningen har hand om detta. Jag har själv inte upplevt att det kryper något men jag å andra sidan ser till att hålla efter glaset när det är vanligt pyssel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju räkna på hur mkt. vatten du har i sumpen och osmostanken (om du har osmolator) för att vara på den säkra sidan om något skulle gå snett. Därför går det ju inte och generialisera en given distans mellan vattenyta och överkant glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är av åsikten att ifall man kör med hävertmetoden, dvs två rör ner, så ska det till ett extremfall för att båda rören ska sätta igen och sumpen tömmas. Sätter man dessutom en baffel så att sista facket i sumpen inte är mer än 10-15 liter så lär det aldrig hända, såvida du inte har ett väldigt litet visningskar. Sätter du dessutom en nivåsensor som stänger ner returpumpen om nivån i sumpen går under en viss nivå och som då kräver en manuell omstart, så har du både livrem, hängslen och superlim för att förhindra att du pumpar upp mer än vad du kan ta emot i visningskaret. Kör själv på 20-30mm vilket har funkat för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis! Exakt så som jag har börjat bygga ihop det. Tror som du säger att det kommer att bli ett rum på 15 liter där returpumpen kommer att sitta och uppe i karet har jag två 32 mm rör ner varav det primära är lite strypt för att låta minimalt.

Tack för inputen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...