Gå till innehåll

Ny produkt från korallen zucht CyanoClean.....


osby0479

Rekommenderade inlägg

Kan ju meddela att jag icke fått min ännu..slutsålt typ..även hos grossist..vilket verkar innebära att vi inte är ensamma rasmus;) om detta kanske genanta problem...det kan ta upp till 8 veckor att bli av med genom att dosera denna produkt läste jag någonstans..men vad vet jag? har icke märkt ett dyft med microbelift produkt tex..det skulle ju konkurera ut div..men jag kanske hajade fel?..hur som helst är flarran slut snart o summan är ingenting..alltså ingenting av någonting alls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt cyano kom när po4 öka och no3 blev nollat då höjde jag no3 med salpeter till 2 sen körde jag redslime, cyano försvann på 2 dagar helt, om jag minns rätt så är det inte antibiotika i redslime, har för mig att antibiotika produkter kan ta död på dom bra bakterierna också att man ska undvika det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått pyttelilla flaskan med droppar....2 droppar per 100 liter,superbakterier tydligen. Undrar om skummaren ska vara på eller inte?stod inte att läsa på flaskan vad jaq kan se,tyskan är väl inte den bästa iofs.

Skummaren låter i alla fall jag vara på.

Är kanske otålig, men än så länge har jag inte sett något resultat alls av dessa bakterier... cyanon växer glatt vidare.

Varje morgon innan jag lämnar huset tar jag upp två-tre deciliter akvarievatten i en behållare och häller i två droppar CyanoClean, en kapsyl Coral Snow och en liten sked Zeozym, sedan får detta stå tills sent på kvällen. Stoppar man ner näsan i behållaren så luktar det då rutten klementinandedräkt à la gammal mattelärare, så nog har bakterierna haft något för sig under dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren låter i alla fall jag vara på.

Är kanske otålig, men än så länge har jag inte sett något resultat alls av dessa bakterier... cyanon växer glatt vidare.

Varje morgon innan jag lämnar huset tar jag upp två-tre deciliter akvarievatten i en behållare och häller i två droppar CyanoClean, en kapsyl Coral Snow och en liten sked Zeozym, sedan får detta stå tills sent på kvällen. Stoppar man ner näsan i behållaren så luktar det då rutten klementinandedräkt à la gammal mattelärare, så nog har bakterierna haft något för sig under dagen.

hehe!jaginbillar mig det samma...blir lite störd på att man ska behöva köpa ett medel till för att det ska fungera!Är ju inte klokt på någon fläck...ska bli ett sant nöjje att se att man griper efter halmstrån...typ få det bekräftat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang redslime.

Har använt det. Två gånger. Det tar bort 90% cyanon på ett dygn. Efter två så finns det absolut noll kvar. Och ja det är borta tills man gör bort sig igen. Som jag när jag tog dåligt kranvatten på våren. Som jag senare såg det var humus i. Det höll på att döda hela akvariumet. Flera koraller osv dog när hela akvariumet blev mer eller mindre rött med riktigt taskiga värden. Nu är det osmos för hela slanten. Men har även haft ett litet cyano utbrott nyss. Men jag bestämde mej för att klara det ändå, och nu verkar jag vinna :) har haft svängande värden pga av kontakten till doserpumpen blev avglömd att sättas i samt pumpen till biopellets bestämde sig för att kasta in handduken göra hela akvariumet strömförande med 230v... Intressant upplevlse dom första gångerna.

Men jag kan verkligen rekommendera redslime remove. Håll koll på skummaren bara.

http://www.jlakvarium.se/redslimeremover.aspx#

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Har haft en del problem med cyano genom åren. Det mesta brukar försvinna när man håller stabila värden i akvariet samt är väldigt nogrann vid vattenbyten med att blåsa av stenar från detrius samt suga upp allt skit som har samlat sig på botten i ev. sump samt avrinningskammare.

Dock så tar det tid.

Testade dock en produkt för några månader sedan och det var nog något av det bästa jag någonsin testat. Produkten heter Microbe-Lift gravel & substrate cleaner. Som jag ser det så har den samma funktion som KZ biotmate men är extremt mycket effektivare. Jösses!

En varning är dock på plats om man som jag kör någon form av kolkällemetod: Var försiktig med doseringen. Det kan lätt bli för mycket.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Har haft en del problem med cyano genom åren. Det mesta brukar försvinna när man håller stabila värden i akvariet samt är väldigt nogrann vid vattenbyten med att blåsa av stenar från detrius samt suga upp allt skit som har samlat sig på botten i ev. sump samt avrinningskammare.

Dock så tar det tid.

Testade dock en produkt för några månader sedan och det var nog något av det bästa jag någonsin testat. Produkten heter Microbe-Lift gravel & substrate cleaner. Som jag ser det så har den samma funktion som KZ biotmate men är extremt mycket effektivare. Jösses!

En varning är dock på plats om man som jag kör någon form av kolkällemetod: Var försiktig med doseringen. Det kan lätt bli för mycket.

Mvh

Patrik

Har testat det också..microbe alltså..märkte ingenting av någonting alls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...