Gå till innehåll

Ny produkt från korallen zucht CyanoClean.....


osby0479

Rekommenderade inlägg

Självklart börjar cyano krypa fram nu när jag varit så nöjd över att ha blivit av med eländet sedan några månader tillbaka... beställde en CyanoClean nu.

Hahaha, du glömde ta i trä tror jag! ;)

Jaja men då får du ju testat produkten iaf, lycka till, posta resultat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lägg gärna upp foto hur det ser ut nu och hur det ser ut efter "kuren". skulle också vara intressant om du gör något parallellt för att motverka cyano!

Har rört om i sanden, så för tillfället är det (synligt) försvunnet. Det är egentligen inget stort utbrott jag har, men vill inte att det ska få fortsätta härja...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har rört om i sanden, så för tillfället är det (synligt) försvunnet. Det är egentligen inget stort utbrott jag har, men vill inte att det ska få fortsätta härja...

Jag rör just nu runt i sanden 2 ggr-3 ggr per dag..det som växer där kan inte vara från denna värd! jag är osäker på vad det är..cyano eller dinos..men pudret ligger därigen efter en stund..grön/brun/röd aktigt..man hinner knappt blinka...överväger att köpa något jag med..har provat kalkvatten o höja kh..men kommer antagligen att kasta in handuken snart..samt sparka min kvarstående fosfatremover åt H

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rör just nu runt i sanden 2 ggr-3 ggr per dag..det som växer där kan inte vara från denna värd! jag är osäker på vad det är..cyano eller dinos..men pudret ligger därigen efter en stund..grön/brun/röd aktigt..man hinner knappt blinka...överväger att köpa något jag med..har provat kalkvatten o höja kh..men kommer antagligen att kasta in handuken snart..samt sparka min kvarstående fosfatremover åt H

Jobbar du bara på att få ner fosfaten? Om fosfaten inte är i jämvikt med nitraten (och säkert massa andra parametrar som spelar roll också) så trivs cyano ändå på något mystiskt vis.

Sedan kan man skaffa sandvändande gobyer (Valenciennea sp.) sandsjöstjärnor och Nassarius-snäckor som hjälper en med sandvändandet också. Finns vissa eremiter som påstås äta eländet också, men här är jag skeptisk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att det finns djur som jobbar med sanden,,jag har nassarus och hade sanderemiter,..nu jobbar jag själv..för att störa så mycket som möjligt..har provat en tid med microbelift gravelcleaner men har ännu inte märkt något...jag kan erkänna att jag inte mätt varken fosfat eller nitrat..har du det? jag inbillar mig att jag har dinos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att det finns djur som jobbar med sanden,,jag har nassarus och hade sanderemiter,..nu jobbar jag själv..för att störa så mycket som möjligt..har provat en tid med microbelift gravelcleaner men har ännu inte märkt något...jag kan erkänna att jag inte mätt varken fosfat eller nitrat..har du det? jag inbillar mig att jag har dinos

Jag kollar fosfat och nitrat med jämna mellanrum, har i princip nollat båda två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt denna produkt idag..dyra droppar på min ära!..Jag har idag konstaterat red slime på en pump och en av de berömda stenarna jag köpte..vill det sig riktigt illa har jag full pott av det värsta typ..dvs både dinos o cyano...jippie! not!..på flankerna grågrönt puder i sanden...mitt i, rött puder i sanden...på pump red slime...delvis på en sten redslime...man tackar!Korallerna har aldrig sett finare än nu..så det kanske finns hopp...känns att ju mer renlig man blivit så ökar skiten som man inte vill ha..men droppen var red slime..det ska inte få härja ostört...hoppas produkten gör skäl för priset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollar fosfat och nitrat med jämna mellanrum, har i princip nollat båda två.

Om du i princip nollat båda, testa att dosera lite nitrat, för att undvika att ge cyanobakterien fördelen av att utnyttja sin förmåga till kvävefixering. Nånstans i bakhuvet säger mig att förhållandet Fosfat:Nitrat ska ligga runt 1:7, det är väldigt sällan en övervikt för nitrat ger några problem, men tippar det till fosfatens fördel så brukar cyanon komma som ett brev på posten för konkurrenterna kan inte använda fosfatet om det inte finns tillräckligt med nitrat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du i princip nollat båda, testa att dosera lite nitrat, för att undvika att ge cyanobakterien fördelen av att utnyttja sin förmåga till kvävefixering. Nånstans i bakhuvet säger mig att förhållandet Fosfat:Nitrat ska ligga runt 1:7, det är väldigt sällan en övervikt för nitrat ger några problem, men tippar det till fosfatens fördel så brukar cyanon komma som ett brev på posten för konkurrenterna kan inte använda fosfatet om det inte finns tillräckligt med nitrat...

Hej!

Har alltid undrat hur man doserar nitrat? Tycker man läser det i jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklaste sättet är att gå och köper en påse(40g) salpeter (santa marias i.a.f. är på 40g) i närmsta matvarubutik. Blandar det med 540ml vatten, så kommer 1ml av lösningen höja nitraten med ~0.5ppm/100L vatten.. Ofta suger akvariet stora mängder nitrat första tiden, ingen vet riktigt vad det går till, så man ser ofta inte en höjning i början utan får dosera på rätt bra först, när det sen blir mätbart så behöver man ofta bara tillsätta rätt lite för att hålla det precis mätbart, jag brukar försöka hålla det på 1-2ppm..

I början skulle jag rekommendera att dosera typ en höjning på 2.5ppm i karet per dosering (alltså 5ml/100L vatten) i ditt fall då runt 30ml (om vi räknar med en volym på 600L)... mät nästa dag, om det är omätbart, dosera 2.5ppm igen. Repetera tills det börjar bli en höjning för att då minska doseringen för att hålla den stilla.. 2.5ppm i Nitrat gör ingen skada, så det är ofarligt om det nu skulle vara så att det inte förbrukas direkt som det brukar göra. Vill man vara försiktigare så kan man självklart vara det, det var jag, började med .2ml/100L men rätt snabbt kom jag fram till att jag kunde dosera en korkfull åt gången i mitt 100L utan problem så det gjorde det ju lätt..

Ändrat av Benighted
Fel på mängden vatten.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du i princip nollat båda, testa att dosera lite nitrat, för att undvika att ge cyanobakterien fördelen av att utnyttja sin förmåga till kvävefixering. Nånstans i bakhuvet säger mig att förhållandet Fosfat:Nitrat ska ligga runt 1:7, det är väldigt sällan en övervikt för nitrat ger några problem, men tippar det till fosfatens fördel så brukar cyanon komma som ett brev på posten för konkurrenterna kan inte använda fosfatet om det inte finns tillräckligt med nitrat...

Bör jag samtidigt stoppa doseringen av kolkälla (Ultrabak)? Dessutom, angående salpeterblandningen du nämner, är det kaliumnitrat eller natriumnitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inget behov att ändra kolkälledosering, men då jag inte kört med kolkälla så är inte jag rätt person att svara på det, men om nitraten har bottnat så finns väl en möjlighet att även bakterietillväxten sätter igång bättre då det finns mer lättillgängligt kväve i karet, så den vanliga uppmärksamheten på bakteriefilm kan väl repeteras :)

Om man köper vanlig salpeter i butik så är det oftast natriumnitrat, har man kaliumnitrat hemma så kan man göra motsvarande blandning, räknade nu lite på sammansättningarna så såg jag att det jag angav ovanför var för Kaliumnitrat (korrigerat nu). Så om vi skriver bägge blandningarna så blir det:

För att få en stamlösning som vid dosering av 1ml höjer nitraten i karet med 0,5ppm/100L:

  • Natriumnitrat: blanda 40g natriumnitrat med 540ml vatten (om man blandar det med 450ml (så att det ryms i en 0.5L PET-flaska) vatten så får man istället en höjning på 0,6ppm/100L)
  • Kaliumnitrat: blanda 40g kaliumnitrat med 450ml vatten. Detta ger samtidigt ett kaliumtillskott på 0,3ppm/100L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inget behov att ändra kolkälledosering, men då jag inte kört med kolkälla så är inte jag rätt person att svara på det, men om nitraten har bottnat så finns väl en möjlighet att även bakterietillväxten sätter igång bättre då det finns mer lättillgängligt kväve i karet, så den vanliga uppmärksamheten på bakteriefilm kan väl repeteras :)

Om man köper vanlig salpeter i butik så är det oftast natriumnitrat, har man kaliumnitrat hemma så kan man göra motsvarande blandning, räknade nu lite på sammansättningarna så såg jag att det jag angav ovanför var för Kaliumnitrat (korrigerat nu). Så om vi skriver bägge blandningarna så blir det:

För att få en stamlösning som vid dosering av 1ml höjer nitraten i karet med 0,5ppm/100L:

  • Natriumnitrat: blanda 40g natriumnitrat med 540ml vatten (om man blandar det med 450ml (så att det ryms i en 0.5L PET-flaska) vatten så får man istället en höjning på 0,6ppm/100L)
  • Kaliumnitrat: blanda 40g kaliumnitrat med 450ml vatten. Detta ger samtidigt ett kaliumtillskott på 0,3ppm/100L.

Hade hoppats att kaliumet skulle bli en lite mer högkoncentrerad biprodukt än så, valet hade i så fall fallit på KNO3 för att också kunna hjälpa till med K-värdet (använder KZ K-Balance, men jag upplever den för utspädd).

Vill inte gå off topic med detta, dock.

Är väl inne på min fjärde dag med CyanoClean, än så länge syns ingen skillnad. KZ påstår ju sedan att effekten kan ökas om man använder det tillsammans med Coral Snow. Säger de väl om det mesta egentligen, allt från bakteriekulturer till aminosyror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hopp, kanske dags att avlägga en mindre rapport nu.

Läget är oförändrat. Har börjat ösa ner en blandning av Zeobak, Zeozym och den där flytande "leran" från Happy-Life varje kväll också sedan några dagar tillbaka, tillsammans med CyanoClean. Någon sorts salpeter har jag inte fått tag på, har dock bara kollat på ICA Supermarket respektive Nära... någon som vet vilka butiker som faktiskt har salpeter i kryddhyllan som standard?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...