Gå till innehåll

Driva LED till UAS (upflow algae scrubber)

Rekommenderade inlägg

Postat
Tyder på att min teori är rätt - tunnare kabel -> mer spänningsfall. Kör du två LED i serie på drivaren?

MVH Lasse

Nej, jag parallellkopplar nog inser jag efter googling.

Postat
Nej, jag parallellkopplar nog inser jag efter googling.

Jag förstår inte hur det skulle kunna orsaka blinkningsproblemet, men du borde prova att seriekoppla dom istället...

Postat

För låg FV Petnym. Vet att det händer när man går över driverns specifikation - ormets experiment visar att det gäller för låg belastning också. Drivern var anpassad för 1 till 2 st 3W LED. Dessa har normalt ca 3,5 i FV. Ormets röda öligger på 2,3 till 2,7 tror jag. I och med att han parallellkopplade hamnar FV i den lägre skalan. Strömmen blir ju då bara ca 350 mA.

MVH Lasse

Postat

Vid 700 mA har XTE och XP-G ca 3,05 V i FV, XM-L2 har ca 2,85 V i FV. Han har legat precis på gränsen eftersom en tunnare kabel rättade till problemet. De röda ligger på 2,2 - 2,6 och har han kört 350 mA (parallellkoppling med en drivare som ger 700 mA) så hamnar han på ett FV kring 2,2 - 2,4 skulle jag gissa.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...