Gå till innehåll

Driva LED till UAS (upflow algae scrubber)


ormet

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte bygga en UAS, en kopia på santa monicas HOG1:

http://www.santa-monica.cc/HOG1-Hang-On-Glass-UAS-Upflow-Algae-Scrubber-with-Green-Grabber-surface--1-Cube-feeding-per-day--MAGNET-VERSION_p_36.html

LED:arna jag tänkte använda är dessa:

http://viewitem.eim.ebay.se/10PCS-3W-Deep-Red-High-Power-660NM-LED-Emitter-Light-for-Cabinet-Tank-Aquarium/271287751214/item

Men jag är inte så bevandrad inom dessa omåden och hittar inte en vettig drivare.

Santa monica skriver att HOG1 drar 7w ström & använder två 3w LED om jag förstår det hela rätt. På bilden av hans bygge har han en liten smidig drivare.

Kan någon av alla guidens LED-gurus peka mig i rätt riktning?

På förhand stort tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Laggeman, jag har ju gjort ungefär samma sökning och det är en sak jag funderar på. Om vi tar tex denna:

http://viewitem.eim.ebay.se/Mini-LED-Transformator-12V-6W-Trafo-Treiber-Driver-LEDs-Vorschaltgert-EVG/380746040377/item

Så levererar den då 500Ma

De mindre varianterna, som ser väldigt lika ut de som är på bilden på santa monicas bilder, levererar oftast 320 mA.

Läser jag på LEDarna jag tänkt mig står det: DC Forward Current (IF): 750mA

Vad innebär det när det gäller att få ut all potential ur leddarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Jag bygger den lösningen som enligt SM är dimensionerad för mitt matande. Jag vet inte om mer alltid är bättre eller nödvändigt.

Han specar ju HOG1x varianten till samma mängd matande som standard HOG1, så där skiljer ju inget! ...men HOG1x borde ju genom högre effekt ha möjlighet att snabbare ta bort näring vid eventuella toppar...

EDIT: Det är ju heller inte svårt (eller dyrt) att bygga in dimning så man kan variera intensiteten på LED:sen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petnym, jag uppskattar ditt engagemang. Jag ska vara ärlig och säga att jag idag inte kommer ihåg riktigt varför jag just valde Hog1, kanske för att det var minimalt med komponenter & jag är ganska kass på elektronik & DIY (om det inte handlar om trä då jag är snickarutbildad).

Men jag tror jag även resonerade som så att algfiltret egentligen inte skulle ha så mycket med näringsexporten att göra, jag testar 0 med hanna idag utan någon remover, kolkälla etc, utan mer med att hålla pH stabilt genom att ha fotosyntes under natten. Jag har läst att med starkt ljus kan belysningstiden behöva dras ner och jag vill gärna kunna ha filtret belyst mellan 22 & 09.

Men du kan få hjälpa mig med en sak nu när du ändå är inne och kikar i den här tråden...

Mina röda leddar blinkar. Enda sättet jag får dem att lysa med fast sken är genom att ansluta dem med specifika sladdar, nämligen de som kom med mina krokodilklämmor. Alla andra sladdar jag testar med resulterar i blinkande leddar. Jag kan bygga en "sladdkedja" av 3-4 olika sladdar och så fort jag sätter dit/tar bort sladdarna från krokodilklämmorna börjar/slutar det blinka. När jag upptäckte det var jag glad att jag inte gjorde en mer komplicerad lösning ;)

Men jag undrar förstås varför detta sker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina röda leddar blinkar. Enda sättet jag får dem att lysa med fast sken är genom att ansluta dem med specifika sladdar, nämligen de som kom med mina krokodilklämmor. Alla andra sladdar jag testar med resulterar i blinkande leddar. Jag kan bygga en "sladdkedja" av 3-4 olika sladdar och så fort jag sätter dit/tar bort sladdarna från krokodilklämmorna börjar/slutar det blinka. När jag upptäckte det var jag glad att jag inte gjorde en mer komplicerad lösning ;)

Men jag undrar förstås varför detta sker.

Hur har du fäst sladdarna på LED och drivare? Är de lödda på LED? Är LED monterade på kylare? Kontrollera att du inte kortsluter någon anslutning mot eventuell kylfläns... (Foto skulle hjälpa...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du är under det volttal som drivern klarar. du kan ligga precis på kanten av vad drivern klarar. Med vissa sladdar (mer motstånd) får du högre spänningsfall och kommer då upp i högre totalt FV. Det kan vara tvärtom också även om jag betvivlar detta. Fungerar de blå på samma drivare? Blå har i genomsnitt 3,5 V i FV medans röda ofta ligger på 2,3 - 2,7 V i FV.

LED och driverspec skulle underlätta

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du fäst sladdarna på LED och drivare? Är de lödda på LED? Är LED monterade på kylare? Kontrollera att du inte kortsluter någon anslutning mot eventuell kylfläns... (Foto skulle hjälpa...)

Alltså ... det funkar fint så länge de tunna sladdarna från krokodilklämmorna är med. Så allt är nog korrekt kopplat & lött. men skruvar jag fast sladdarna jag lött med i drivaren så blinkar leddarna. Skarvar jag på krokodilklämme-sladdarna och skruvar fast i drivarna lyser det som det skall.

Jag ska försöka fota ikväll.

Jag tror du är under det volttal som drivern klarar. du kan ligga precis på kanten av vad drivern klarar. Med vissa sladdar (mer motstånd) får du högre spänningsfall och kommer då upp i högre totalt FV. Det kan vara tvärtom också även om jag betvivlar detta. Fungerar de blå på samma drivare? Blå har i genomsnitt 3,5 V i FV medans röda ofta ligger på 2,3 - 2,7 V i FV.

LED och driverspec skulle underlätta

MVH Lasse

Jag stoppade aldrig in några blå leddar i detta bygge. Jag ville kopiera SM's HOG1. Bygger jag en större ATS kommer jag överväga blåa LED.

Här är drivaren:

http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/transformatorer/led-transformatorer/drivare-for-1-2-3w-led-p89077

Ledarna har följande parametrar:Emitted Color : Deep Red

Power: 3W

DC Forward Voltage (VF): DC2.2 ~ 2.6V

DC Forward Current (IF): 750mA

Wavelength: 660nm

Viewing Angle: 120 Degree

Intensity Luminous (Iv): 70 ~ 80 LM

Här tänkt mig göra en exakt den samma så skriv gärna ner vad du har fått tag på dina grejer tex behållare och dyligt, samt bilder på den hade varit trevligt.

Japp, jag sätter ihop ett inlägg med all info när jag är klar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså ... det funkar fint så länge de tunna sladdarna från krokodilklämmorna är med. Så allt är nog korrekt kopplat & lött. men skruvar jag fast sladdarna jag lött med i drivaren så blinkar leddarna. Skarvar jag på krokodilklämme-sladdarna och skruvar fast i drivarna lyser det som det skall.

Tyder på att min teori är rätt - tunnare kabel -> mer spänningsfall. Kör du två LED i serie på drivaren?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...