Gå till innehåll

Mätvärden uppstart


PerraG

Rekommenderade inlägg

Hallå, startade upp mitt 275 liters den 30/9 och slängde i levande sten(köpt i butik) den 1/10.

Mätvärden(Salifert) sen dess ser ut så här:

[TABLE]

[TR]

[TD]Datum

[/TD]

[TD]Salinitet

[/TD]

[TD]PH

[/TD]

[TD]Nitrit

[/TD]

[TD]Nitrat

[/TD]

[TD]Ammonium

[/TD]

[TD]Fosfat

[/TD]

[TD]KH

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

20131001

[/TD]

[TD]Levande sten

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

20131002

[/TD]

[TD]

1,024

[/TD]

[TD]8-8,3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

2

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

0,01

[/TD]

[TD]

9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

20131005

[/TD]

[TD]

1,025

[/TD]

[TD]8-8,3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

2,5

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

0,01

[/TD]

[TD]

9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

20131007

[/TD]

[TD]

1,025

[/TD]

[TD]8-8,3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

2,5

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

0,1

[/TD]

[TD]

9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

20131008

[/TD]

[TD]

1,025

[/TD]

[TD]8-8,3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

2

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

0,03

[/TD]

[TD]

9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

20131009

[/TD]

[TD]

1,025

[/TD]

[TD]8-8,3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

0,03

[/TD]

[TD]

9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

20131012

[/TD]

[TD]

1,025

[/TD]

[TD]8-8,3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

0,03

[/TD]

[TD]

9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

20131016

[/TD]

[TD]

1,025

[/TD]

[TD]8-8,3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

3

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]

0,03

[/TD]

[TD]

9

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Finns det några slutsatser att dra av värdena?? Funderar mest varför jag har nitrat från start??

//Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat från start - använder du kranvatten eller RO vatten? Kranvatten kan innehålla nitrat. Annars finns två förklaringar - nitrattester är inte tillförlitliga - bland annat störs de kraftigt av små mängder nitrit - vilket är min tredje förklaring. det ser bra ut

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för snabbt svar,

jag kör med RO vatten, hur länge bör jag avvakta innan jag stoppar i städpatrull? Funderar på nitrit-toppen.

Jag tycker att lättaste sättet att upptäcka nitrittoppen vid uppstart är att mäta nitirit varannan dag. När den har varit brukar jag vänta tills nitritvärdet är noll och kort därefter (d v s en, två dagar senare) slänger jag i städpatrullen. Det har funkat fint för mig att göra så vid de två uppstarter jag gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väl bara att vänta men man är ju lite lätt ivrig..

Har du koll på vad du har i nitritvärde? Jag tycker att nitiritoppen brukar komma ganska fort och ditt akvarium har varit igång ett tag. Kanske har den redan varit. Ditt nitratvärde är bra (under förutsättning att det stämmer). Köp ett test och kolla om du har nitrit. Tetras och Salifert nitittester kostar ca 100 kr och duger för en grov mätning. Visar de noll så är det bara att slänga i städpatrullen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick riktigt högklassig levande sten när jag startade upp så den var redan inkörd och jag fick aldrig någon nitrittopp. Mätte som max upp 2 i nitrat och 0.6 i fosfat. Jag la i mina sniglar när jag sätt att alger börjat få fäste och fosfat låg på 0.02. Dem tog rätt på mina alger på fem dagar efter det. Så beroende på hur bra din sten är så antar jag att det finns chans att din nitrittopp inte kommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick riktigt högklassig levande sten när jag startade upp så den var redan inkörd och jag fick aldrig någon nitrittopp. Mätte som max upp 2 i nitrat och 0.6 i fosfat. Jag la i mina sniglar när jag sätt att alger börjat få fäste och fosfat låg på 0.02. Dem tog rätt på mina alger på fem dagar efter det. Så beroende på hur bra din sten är så antar jag att det finns chans att din nitrittopp inte kommer

Känns som en sannolik förklaring. Ofta kommer toppen ganska kvickt. Jag skulle testa slänga i några eremiter och/eller snäckor och se hur det funkar. Verkar det ok så släng i din första fisk efter någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja!

Jag är i samma situation som du. Nybörjare som jag är så var jag riktigt spänd på att mäta första nitriten. Efter många färglösa mätningar så frågade jag handlaren och fick samma info. Att eftersom hälften av stenen jag köpt redan var igång + att jag kört i levande sand så skulle jag nog inte få någon nitrit så för några dagar sedan fick ett par snäckor och eremiter dyka i. So far so good.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...