Gå till innehåll

Tips för att matträna Chelmon Rostratus!


Chum

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag haft lyckan att få tre av tre möjliga Chelmon Rostratus att äta bra, så tänkte jag dela med mig av de tips jag har för just denna fisk som är känd för att matvägra i akvarium så att förhoppningsvis fler hobbyvänner kan njuta av denna otroligt vackra och graciösa fisk i sina kar. I sin naturliga miljö äter Rostratus i stort sett enbart av liv den finner på stenarna i revet. I våra kar behöver man inom åtminstone en par veckor få den att äta av "riktigt" foder för att det ska överleva och hålla sig frisk. Här kommer en sammanställning av de erfarenheter jag har som har visat sig fungera...

1) Fråga butikspersonalen om fisken äter i butik sedan de fick den och be dem gärna visa att den gör det. Stressen av att återigen fångas, fraktas hem till dig och hamna i nytt kar igen kan räcka för att fisken ska behöva tid att acklimatisera sig ännu en gång. Så att köpa en fisk som inte äter i butik gör det hela dubbelt så svårt - även om det kan gå ändå (bevisligen då 2 av mina 3 inte ätit i butik).

2) När fisken kommit hem till dig så ge den ngt dygn att lugna ned sig. Så snart du ser att den visar hunger genom att picka på stenarna så börja med (förutsatt att den inte äter foder som alla andra naturligtvis) att stoppa ned levande blåmussla (kostar ca 50 kr/kg i livsmedelsbutiken). Knäck musslans muskel med en skruvmejsel, bänd upp och riv av ena skalet. Fäst sedan musslan med en gummisnodd på en liten sten som du sänker ned på valfri plats. Nu bör Rostratusen bli intresserad. Om inte, så kan du prova med att marinera musslan en stund i Seachem Entice (uttalas "entajs") som ger extra doft/smak åt fiskar som är kräsna. Alla mina Rostratusar har ätit mussla med god aptit, direkt från skalet. Skulle din vara kinkig ändå så kan man istället för att bryta upp musslan, borra hål i skalet som kan trigga Rostratusens naturliga jaktinstinkt (att söka föda med "snabeln" i trånga utrymmen).

3) Efter att den fått smak för, och ätit mussla någar dagar så kan du prova att hacka upp bitar av levande mussla (som då självklar dör), mata som vanligt direkt i vattnet och hoppas att den känner igen smaken och därför tar friflytande. Som ett extra trick för att trigga jaktinstinken så kan man använda ett stort PVC rör (gärna genomskinligt), eller PET flaska som man borrar hål i (ca 1 cm). I detta har man mat som sedan virvlar omkring lite grand och kan göra fisken intresserad att picka genom hålen.

4) Nästa steg är att gå över till frysmat. För mig har Mysis och Artemia funkat bäst. Vad gäller den senare så rekommenderar jag den som är vitaminberikad från Ocean Nutition. För mig har det tagit mellan 2-4 veckor att nå hit.

Går det bra fram till hit, så kan den snart börja bli intresserad av annan föda som tex Squid och specialmix som Formula One mm. Mina har även gillat algbaserat flingfoder från JBL (Spirulina) som komplement. Ett sista tips är att också blanda nytt foder, med foder som du vet att din fisk gillar, så kan den "råka" smaka på ngt som den faktiskt kan komma att gilla. Lycka till =)

chelmon-rostratus-1920x1080.jpg?m=1320618802

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat att borra små hål i skalet på en stängd mussla, eller att lägga en öppen mussla i ett rör (bör vara genomskinligt så klart) med hål i? En pet-flaska storlek mindre kan också funka för att hålla de andra fiskarna borta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Bara roligt om man kan hjälpa andra att lyckas med denna vackra fisk =)

Tänkte kanske göra samma sorts sammanställning vad gäller Moorish Idol om nu intresse finns i forumet ... har ju joxat en hel del med matfrågan även för dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en lååång tråd om detta där jag för första ggn fick en Moorish att äta efter mycket experimenterande och kilometervis av läste artiklar om arten, men jag kan ju summera allt på samma sätt som ovan så blir det mer överskådligt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...