Gå till innehåll

Lågt pH och KH, vad göra?


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Fick hem lite tester idag och kom fram till att pH enbart ligger på 7,7 samt alkanitet på 7 dKH. Undrar lite hur man bäst höjer detta. Har haft lampan tänd ganska få timmar nu i början för att slippa algtillväxt i onödan (ca 4 h om dagen just nu) och funderar på om det är bättre att låta den vara på längre för att alger mm inte ska sura ner vattnet, eller om det helt enkelt ska i nåt medel ganska omgående. Ska även testa med att vädra lite varje dag ifall det skulle vara inneluftens CO2 som gör det. Skummare och cirkulation tror jag är helt ok (1000 l/h för 112 liters akvarium samt Tunze Nano). Någon som har nåt tips?

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget att få panik över, tååååålamod är inte helt lätt alla gånger, men det är det som ger framgång i denna hobby.

Hur länge har det varit igång?

Vad mäter du salthalten med, och vad ligger den på?

Vad har du för salt?

Vilket fabrikat har du på testerna?

Mäter du något annat, ca, mg, osv...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, lätt att bli rädd ju :). Saken är den att jag gått från bräckt till salt, så det har varit igång sen slutet av augusti kan man säga. LS kom i några veckor efter det och densiteten ligger nu på 1,024. Använder Tropic Marin-salt. pH-testet är Tetra för saltvatten och KH är Sera (detta test har dock några år på nacken, var oöppnat tills idag). I övrigt har jag mätt nitriten (Salifert) och den är noll om det nu skulle spela in.

Fiskarna ser ut att må bra, så det behövs nog ingen supersnabb lösning. Tänkte om det kan räcka med att ha lampan tänd lite längre bara, eller om värdena är på tok för låga för att det ska kunna hjälpa.

Ska kolla bikarbonat med, hade ju det för längesen till Tanganyika.. lätt att glömma ibland ;).

Har varken Mg eller Ca test, borde jag skaffa det?

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som fungerar kalas bra för mig är bikarbonat och 20% bakad bikarbonat. Detta brukar jag ha i påfyllnads vattnet har fungerat kalas brukar få ha i lite extra då jag har en ruggig åtgång på kh. Men vi kan kika på det där imorgon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som fungerar kalas bra för mig är bikarbonat och 20% bakad bikarbonat. Detta brukar jag ha i påfyllnads vattnet har fungerat kalas brukar få ha i lite extra då jag har en ruggig åtgång på kh. Men vi kan kika på det där imorgon :)

imorgon?Du tänker inte ge ett svar i forumet förenns i morgon alltså? Eller menar du att du ska göra ett hembesök o kika på det!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som fungerar kalas bra för mig är bikarbonat och 20% bakad bikarbonat. Detta brukar jag ha i påfyllnads vattnet har fungerat kalas brukar få ha i lite extra då jag har en ruggig åtgång på kh. Men vi kan kika på det där imorgon :)

Sådana här grejor som du håller på med verkar helt okontrollerbart och kan definitivt inte rekommenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...