Gå till innehåll

Vattenbyten - hur ofta?


Chum

Rekommenderade inlägg

Hur mycket vatten man skall byta verkar vara en fråga om tycke, smak, uppfattning och erfarenheter samt självklart belastning får man anta... Men hur är det med frekvensen? Dvs hur ofta byter ni vatten (oavsett hur mkt) och när byter ni vatten första ggn? Jag har under mina 2 år i salthobbyn bytt vatten första ggn efter 4 veckor och sedan löpande var 14:e dag (med mängden 10% för mig). Låter det rimligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket vatten man skall byta verkar vara en fråga om tycke, smak, uppfattning och erfarenheter samt självklart belastning får man anta... Men hur är det med frekvensen? Dvs hur ofta byter ni vatten (oavsett hur mkt) och när byter ni vatten första ggn? Jag har under mina 2 år i salthobbyn bytt vatten första ggn efter 4 veckor och sedan löpande var 14:e dag (med mängden 10% för mig). Låter det rimligt?

Genom vattenbyten kan du ju hålla dina vattenvärden pH/kalcium/magnesium/kH i ordning utan och behöva tänka på så mycket mer i princip. Förutsatt att saltet du använder klarar och tillfredsställa förbrukningsbehovet mellan tidpunkterna av dessa vattenbyten. Använder du dig av exempelvis Balling sköter ju den upprätthållandet av det som förbrukas. Hur som helst vattenbyten skall inte vara för stora när de görs då vi må beakta att större förändringar än 20 mg/l kalcium och 40 mg/l magnesium samt kH höjning med mer än 1 per dygn avrådes då ej önskvärda negativa konsekvenser kan uppstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tveksam till att det räcker med vattenbyten för att hålla sps glada. Mitt kar med ganska lite koraller förbrukar mer än bytet ger tillbaks, dessutom blir det kraftig svängning om man skulle byta tex 40% för att få upp KH. Balling är vägen att gå vad gäller stabila värden. Nu pratar jag om kar med sps alltså.

Jag gör vb mer sällan men då ca 50%. Tycker det funkar bra, om man ligger på saltets värden i karet så blir det inget svaj på värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...