Gå till innehåll

Sump eller inte sump?


lottac

Rekommenderade inlägg

Jag ska uppgradera mitt kar snart och funderar på att ha en sump. Jag har aldrig haft sump tidigare och är inte insatt i hur det funkar... varför det finns massa olika fack osv. Jag förstår att jag slipper ha skummaren på karets kant och att ballingen går till sumpen istället. En stor nackdel (som jag ser det) är risken för läckage med rördragning utanför karet. Skriv gärna för och nackdelar och hur sumpen enklast ska vara utformad. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Positivt:

* Utökad vattenvolum

* Gömma teknik såsom doppärmare, reaktorer, refugium, fraghyllor, doserpumpar, ballingdunkar & automatisk vattenpåfyllning bakom stängda dörrar.

* Det minskar ljudet från tekniken att ha det bakom väggarna i sumpen.

Negativt:

* Rördragning

* Extra pump för att pumpa vattnet tillbaka till visningskaret

Utforming:

Det finns lika många sätt att bygga sin sump på som det finns akvarister. Ett fack för varje funktion är nog mest praktiskt. Personligen har jag två fack. Ett stort för skummare & filtermakaroner. Ett litet fack för returpump & konstant vatten-nivå.

Sump är grymt! Bara grejjen att öppna dörrarna när man har besök så de kan se all häftig teknik är värt det hela ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelar som jag ser det är t.ex.

* Mer vattenvolym som ger mindre svängninar

*Tekniken göms bort

*Stort fack för osmosvatten

*Möjlighet till refugium eller dylikt

*Mycket större valfrihet gällande skummare, som troligen går att få betydligt tystare!

*Lättare att få bort proteinhinnan från karet med avrinning

Ja, jag kan nog fortsätta länge känns det som. Jag har mitt första kar nu (180 liters) utan skummare, men jag ångrar mig bittert.

Nästa kar blir garanterat med sump, även om jag som du var rädd för läckage för ett tag sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var brukar man borra i karet? Jag vill ju inte ha hål i botten eftersom jag ska ha sand.

Jag undrar lite om du driver med mig men man borrar oftast botten och bygger en brunn i glas runt :) sen har man tex 3 rör & vägggenomförningar i brunnen. 1 ner, 1 reserv ner & 1 retur.

http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag driver inte med dig. Jag är helt novis på detta. Jag har ett väl fungerande kar utan sump. Ok, tre hål alltså! Blir det inte konstigt flöde i karet om returen går rakt upp i karet igen? Men det kanske inte behöver vara så starkt tryck i returen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump, helt klart.

Så här har jag gjort min överrinning och retur:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53861-Lagges-kub-200-liter&p=528847&viewfull=1#post528847

Vill man inte borra i botten kan man alltså bygga en balkong istället och dra rören genom bakrutan. Lite som man känner för och hur man vill inreda karet.

Läs också de klistrade trådarna i denna forumsdelen, där får du reda på en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjligheten att använda sump så tycker jag inte ens du ska fundera på något annat. De få nackdelarna med sump är ingeting mot alla fördelar du får med den.

Fördelar enligt mig:

- större volym vatten

- kan dölja all teknik och möjligheten att lägga till mer teknik

- fack för att ha färskvatten i och automatiskt påfyllning

- möjlighet till refugium så du kan hålla stabila ph värden på natten

nackdelar

- rördragning

När det kommer till läckage så ska det väldigt mycket till ifall något sådant ska hända. Antingen att du fått totalt hjärnsläpp när du limmat rören eller att du byggt en sump med alldeles för låg kant. Min sump är mer än 50% tom, så om returnpumpen skulle lägga av så kan den fyllas upp med vatten utan problem. I ärlighetens namn så fylls den bara kanske 10-20% ifall jag får strömavbrott så jag har gott om utrymme för att fylla på.

Om jag kort ska förklara hur min sump fungerar så skulle jag säga så här:

I visningskaret har jag en överrinning. Den står i mitten längst bak och i botten av den är två hål borrade. Ena hålet är betydligt större än det andra och är till för det nedåtgående vattnet. Det andra är till för returen. Returröret passerar överrinningsboxens kant och ner i akvariet där den riktas mot en cirkulationspump som kan skicka iväg det nya vattnet. Straxt under vattenytan där returröret sprutar ut har jag borrat ett hål. Detta i kombination med att returnröret går ovanför ytan gör att det inte kan bli en hävert om det blir strömavbrott. På det andra röret så sitter det en så kallad durso som gör att ljusnivån från att vattnet passerar ner i sumpen blir knäpptyst. En durso bygger man enkelt själv med några rördelar men det finns även färdigbyggda dursoliknande rördelar som fungerar lika bra.

Väl nere i sumpen så kommer vattnet ner och passerar först en balofix. Detta så att man kan stänga av flödet ner vid t.ex vattenbyten. Vattnet hamnar i ett eget fack där en skiljevägg fungerar som en bubbelfälla så att inte skummare och liknande ska behöva suga upp massa bubblor vilket kan slita på pumpen. I detta fack har jag ingeting men jag skulle nog kunna få plats med något litet om jag ville. Nästa fack innehåller tekniken. Skummare, doppvärmare och reaktor. Doppvärmaren har jag satt vid gränsen mellan de två facken för att optimera flödet runt den.

Det sista facken skiljs åt med tre väggar som även de agerar som bubbelfälla för att bubblorna från skummaren inte ska ta sig upp till visningskaret. Det skulle nog räcka med en vägg men jag valde ändå tre. Sista facket innehåller framförallt returpumpen men även nivåvakten för pumpen som ska fylla på med nytt färskvatten. Att den ligger i just detta fack och inte det första är för att det bara är det sista facket vars vattennivå kommer ändras. De andra facken kommer alltid ha samma vattennivå i och med skiljeväggarna. Mitt tips är att inte göra detta fack större än det behöver, gör du det för stort innebär det att mer vatten skulle komma upp i visningskaret ifall du skulle få stopp i neråtrinningen.

I sumpen finns även ett fack för färskvatten på 35 liter. Väggen mellan detta fack och resten av sumpen är lite kortare än höjden på sumpen så att om vatten skulle gå tillbaka till detta fack så skulle det bara svämma över ner i sumpen och inte utanför. Detta är dock ingen risk om man inte väljer att pumpen som pumpar ut färskvatten går under vattenytan.

Det du behöver tänka på när det gäller mått är hur mkt volym vatten det får plats i sista facket och om den volymen får plats i ditt visningskar ifall det skulle bli stopp i nerrinningen. Tänk även på att göra sumpen så pass hög att det får plats med extra vatten ifall returpumpen slutar fungera och ta gärna lite extra höjd så att allt du har i färskvattenfacket (eller om du kör i separat dunk) får plats ifall pumpen därifrån skulle hänga upp sig eller om något annat händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...