Gå till innehåll

Hjälp med att komma tillrätta med algproblem.


Manks

Rekommenderade inlägg

Hej kära nördar, här kommer en till tråd om alger...

Jag har stött på ett litet problem. Jag har fått väldigt mycket alger. Akvariet har varit igång sen mars utan större problem. Haft en invasion av plattmask, men den har lagt sig. Nu är algerna här i stället. Var i stockholm för 2 veckor sedan då det dog lite i karet medan jag var borta. Sen dess har jag haft problem med gröna alger. Så här ser de ut.

post-1011-14468931279235_thumb.jpg

Nu vill jag bli av med dem och undrar om det här är en väg att gå.

1. Skaffa silikatfilter till osmosen.

2. Öka Cirkulationen

3. Manuellt rensa bort dem så ofta jag kan/orkar/hinner göra.

4. Skaffa ett filter för fosfat/silikatremover.

Antingen http://www.aquapro2000.de/en/Aquarium-Filter-Technology/Internal-Filters/Tunze-internal-filter/Tunze-Comline-Filter-3162000::10664.html

eller http://www.aquapro2000.de/en/Aquarium-Filter-Technology/Internal-Filters/Tunze-internal-filter/Tunze-Comline-Streamfilter-3163000::10665.html

Vilken av dessa ska man satsa på? blir det för mycket drag med en streamer i filtret?

Övriga åtgärder jag kan göra?

Jag har 4 anemoner, en solkorall och en duncan bland annat så jag matar en del. Antar att det är roten till det onda och jag bör dra ner på matningen.

Tack på förhand

/Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några krabbor / en sjöborre eller två skulle nog göra susen. Alternativt om du kan låna en sjöhare. Jag skulle dra ner ljuset till kanske 6 timmar per dag mata varannan dag, skrapa alla alger och göra ett 50% vattenbyte samtidigt så är hälften av problemet borta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inseåg en annan sak nu. jag har tillsatt en hel del koraller som växt samt varit dålig på att mäta i kobination med något missat vattenbyte. Så mäta mina värden i morgon samt osmolator och kalkvatten skall införskaffas pronto.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Detta kanske kan vara något att testa PO4x4 tar bort Fosfat/Sillicat 4 gånger bättre än något annat och så är det

INTE Alu och Järnbaserat vilket tar bort felorsaken med att Alu eller Järn ökar i karet kan ju påverka vissa koraller.

Jag kör detta sedan 10 dagar ca och algerna har fått på pälsen he he skrapar glasrutan mindre nu än jag gjort nånsin.

Kör med bra kol också.

http://shop.biotedmarin.se/po4-4-phosphate-remover/3194-0

http://www.drakfisken.se/fosfat/1515-po4x4-phosphate-remover.html

Bara en ide värt ett försök.

:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen för mycket näring i karet, speciellt med en spik eftersom saker dog. Manuell rensning är ju kung av direkt näringsexport, det du kan få bort manuellt och slänga, det är ju näring som aldrig kommer tillbaks, dra ner ljuset minskar ju inget på grundproblemet, näringen, utan minskar bara algtillväxten och antagligen kanske en del alger dör och den lösta näringen i karet ökar istället. Djur som betar, jomenvisst hjälper det till viss del, den näringen de tar upp och använder för att bygga upp kroppen är ju borta om den inte dör i karet, men en hel del kommer ut genom avgasröret på djuren, i en nedsmält version som ganska snabbt blir till rena näringssalter i vattnet igen.

Så, vad jag skulle göra, är manuellt rensa så mycket jag kan, göra ett STORT vattenbyte, OM algerna är lättrensade, så skulle jag brassa på med mer ljus och låta dem växa och rensa dem nästa vecka igen, och göra vattenbyte osv. Samtidigt som man kör med fosfatremover om man har högt i fosfat, vi skulle behöva de näringsmätvärdena för att kunna säga mer. Det säger sig själv att du kan behöva dra ner på matningen om du matar mycket, men det gamla mantrat med regelbundna rejäla vattenbyten är det enda rätta, tillsammans med annan näringsexport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...