Gå till innehåll

Kalcium & kalium?


Chum

Rekommenderade inlägg

Ca är en huvudkomponent i kalkskelet = Kalciumkarbonat

Det är bra att ha koll på att det finns fritt Ca i vattnet. Ett bra värde är 420

K förbrukas nornalt inte i ett akvarium. Ja utom i Zeovit-metoden då alltså.

Ett bra värde är 400. Behöver normalt inte mätas. Finns i de flesta syntetiska salter i handeln.

Har du bra fräs på tillväxten så kan du behöva tillsätta litegrann. Men som sagt då ska du ha en regäl koralltillväxt.

I mitt 500 så när jag passerade 2 KH i förbrukning om dagen då fick jag en liten brist som ja fick justera.

I mitt nuvarande så fixar vattenbytena att ja har ett stabilt K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden är att om Ca saknas så stannar tillväxten direkt på momangen.

Glider K ur kartan så börjar det med missfärgade koraller.

Men som sagt det är just nu väldigt modernt att tala om om Kalium, det kan bero på att testerna är någorlunda bra just nu.

Det kan även vara så att saltleverantörena är lite slarviga nuförtiden med sitt K innehåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni ngn uppfattning om hur det ligger till med Kalium i just Tropic Marin Bio-actif saltet? Behöver jag mäta tro?

Jag har haft oturen att köpa två hinkar felblandat salt, dock proreef. Kommer framledes alltid att mäta det jag kan i nya hinkar för att slippa tråkiga överraskningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig går kalium åt rätt rejält, använder Saliferts kaliumtest för att mäta. Har eventuellt spekulerat i om jag skulle ha ett svart hål med smak för kalium någonstans bland stenarna också.

Naturliga kaliumvärden ligger någonstans runt 400ppm. Många saltmixer kommer inte alls upp i detta, exempelvis Tropic Marin Pro Reef (320ppm) och Red Sea Coral Salt (340ppm). Jag kör med KZ Reefer's Best och det ska ligga på 410ppm, doserar dessutom deras K-Balance med 1ml dagligen till ungefär 100-110 liter nettovolym. Trots detta brottas jag med värden på 360-380ppm enligt Saliferts test, lyckligtvis trollade brevlådan fram lite kaliumsulfat idag som jag ska experimentera med när K-flaskan är slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är inte snittvärdet utan dom enstaka måndagsbatcherna med taskiga värden, det händer då att någon räknat fel på mängden kalium varav värdena blir toklåga.

TM och andra har haft problem ibland med sitt salt och då kan man åka dit om man inte testar varje hink man köper.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...