Gå till innehåll

Konsekvens av för lite fosfat?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har långsam tillväxt på SPS:er trots riktigt bra vattenvärden.

Sist jag kollade, för 5 veckor sedan så var de i princip identiska med mina värden jag hade i somras. Så de verkar vara stabila i och med mina 20 liters vattenbyten varje vecka. Så här så de ut då:

KH: 8.3

Mg: 1330-1340

Ca: 430-440

Ph: 8.0

NO3 (nitrat): 10-25

NO2 (nitrit): 0

PO4 (fosfat): 0

Det jag har funderat över är om jag kan ha FÖR låg fosfat? Nu är ju detta svårt att kolla utan t.ex. en Hanna checker, men inte ens en sådan kan ju visa 0.0 med 100% tillförlitlighet. Jag har nämligen INGA alger alls, what so ever. Man kan kanske kanske ana någon liten alg på någon sten om man letar hårt, men det är väldigt väldigt rent i karet. Nitrat finns dock.

Kan min FM 0.04 fosfatremover vara lite för effektiv? Det står ju varningar på deras hemsida om att man inte bör ha för bra flöde över den osv, då bör man halvera mängden t.ex. Det måste ju innebära att man KAN köra fosfaten under 0.04.

Kan långsam tillväxt vara en följd av för låg fosfat och kan mitt algfria kar vara en indikation på detta? Har inte haft alger på ett halvår åtminstone. Har tre sniglar på 180 liter så det är ju inte direkt överbefolkat av dom heller.

Många funderingar, men någon kanske har lite tankar gällande detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert, vet att det inte är tillförlitligt. Men det visar 0. Misstänker att en Hanna checker också skulle visa låga värden. Saken är ju den att 0.04 i fosfat med en Hanna kan väl vara 0.0 eller 0.08 som jag förstått det?

Men kan som sagt lååångsam tillväxt på SPS:er och obefintliga alger vara ett tecken på väldigt låga till i princip 0 i fosfat eller är jag ute & cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det skulle ju kunna vara en orsak. Samtidigt så är det ju många som lyckas få en vanlig flakmontiora att växa snabbare än jag med sina Razors. Jag kör Maxspect Mazarra P (2x60W). I princip samma belysning fast med lite mer finesser & kanaler. Mina växer numer, men låååångsamt som sagt.

Med mina T5:or (90W) så slutade de växa helt och tynade bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror din belysning kan va problemet då det är det enda jag kommer att tänka på då allt annat är bra. Kör du bara absorber 0,04 så har du inte noll så vida du inte matar något alls och karet är fullknökat av korall. Att mät noll med salifert säger absolut inget... häll testet i et kritvitt handfat och kan du se en aning blå färg har du fosfat men ser du absolut ingen färg som vatten ja då har du lågt. men du har inte noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok hehe. Jag tror iaf att 120w led är för lite. Av de 120w är inte mer än 80w min gissning ljus som korallen behöver för att växa.

Ja det skulle ju vara intressant att testa mer ljus. Men ena montiporan står 10cm under vattenytan och centrum på min modul är 10cm ovanför. 60W på 100% 20cm ifrån bör väl ge hyfsat bra med ljus kan jag tycka? Kan det verkligen vara så enkelt? Kanske skulle testat snävare linser som jag har liggandes och se om det blir någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara rekomendera att skaffa ett ordentligt fosfat test för att säkerställa att du ligger tillräckligt lågt eller på noll..... ligger du för högt har man noll tillväxt som du verkar ha. skulle du ha Noll så kommer oftast STN krypande från botten ganska omgående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

STN (vävnadsdöd?) har börjat komma på min Hystrix sedan en vecka tillbaka. Acropororna växer lite men har riktigt fin färg. Den gröna är sjukt knallgrön och den röda har börjat bli riktigt fin med lite lysande grönt i botten som inte fanns först.

Kanske får spara en slant till en Hanna då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte på för hög fosfat, för att det ska vara begränsande för koralltillväxten så behövs det en del, så det lär ge utslag på saliferts tester med.

Har du mätt kalium? Vet inte om det begränsar tillväxt med för lite, men det är inte helt ovanligt att det är lågt i syntetsalter.

Matar du korallerna aktivt?

Om inte så kan det vara läge att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte kalium i somras, låg på drygt 400 om jag minns rätt. Tillsätter Grotech ABC+ (spårämnen) nu och märker en förbättring! dock växer det fortfarande långsamt. Därav min fundering på om fosfat skulle kunna vara boven i dramat.

Matar inte korallerna aktivt. LPS:er som Euphyllia t.ex. växer riktigt bra dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gröna är sjukt knallgrön och den röda har börjat bli riktigt fin med lite lysande grönt i botten som inte fanns först.

Om det är den man brukar referera till som "red planet" på amerikanska sidor så tyder det på att du har klent ljus, har man bra med ljus så kommer det gröna inte fram.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är väldigt långsam tillväxt?

Någon enstaka mm på en månads tid som max, gäller alltså flakväxande montipora. Pavona cactus växer fint, Acros växer inte fort, men de har fin färg och tillväxt, Eupyllior växer riktigt bra, delar sig då & då.

Sarcophyton, Xenia och skivor växer på fint.

Hystrix får vävnadsdöd från botten och blir brun i färgen. Så Hystrixen trivs absolut sämst och flakväxande montiporor sedan, men de dör dock inte som Hystrixen.

Om det är den man brukar referera till som "red planet" på amerikanska sidor så tyder det på att du har klent ljus, har man bra med ljus så kommer det gröna inte fram.

//NiXoN

Osäker på om det är den, det är dock bara längst ned detta gröna syns, inte längre ut på den. Fina polyper och små tillväxtzoner osv.

Kan försöka fota den sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...