Gå till innehåll

Jag har ett problem,vad tror ni?


hagbard

Rekommenderade inlägg

:smiley20: Motfrågorna brukar bli oavsett problem..har du osmos? har du skummare?Gud förbjude!om nej!..även om du svarar ja här kan tex osmosen vara trasig..samt att skummaren kan vara felinställd eller för liten...Vad har du för värden? Ok jag har mätt allt o de är bra!är du säker? ja! Nja testen kanske är för gamla eller också gjorde du fel när du mätte!..vad har du för salthalt? öh 1.025! Vad mätte du med? en hydrometer!...nja du bör mäta med en refraktometer..ok...då köper jag en o mäter.1.025 fick jag!...är du säker? har du kalibrerat den? osv osv...Tycker det lätt går överstyr...det blir så himla svårt typ :ler:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om något är fel så letar man ju felkällor. Om allt det uppenbara är bra/rätt så får man leta bland mindre uppenbara felkällor. Visst kan det gå överstyr, men vart ska det annars ta vägen? Enda alternativet är väl att man ger en klapp på axeln och säger att det blir bättre sen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem man har i akvariet är _ALLTID_ något man missat, antingen är det en sjuk fisk, ett felaktigt test, en dålig sten, eller något man missförstått.

Skapar du en post här och ber om hjälp, så kommer folk titta på det du har gjort, och ser det rätt ut peka ut möjliga felkällor, är det fortfarande rätt tittar man djupare, stämmer verkligen testerna, kan något vara felkalibrerat?

Detta är för att forummedlemmarnas samlade kompetens har visat att det är en väldigt vanlig felkälla och ett väldigt vanligt fel!

Det är såhär felsökning går till. Vill du inte ha dessa svar kontrollera allt själv först och skriv ner vad du har kontrollerat så slipper du det. Slarvar du när du skriver en tråd och ber om hjälp så kommer du få stå ut med standardfrågorna.

Finns ett väldigt bra uttryck "assumption is the mother of all fuckups", tar man något förgivet finns det en chans att det blir fel, i de flesta fallen, när något blir fel är det för att någon har gjort ett antagande så visat sig vara fel, därför kontrollerar folk.

Var glad att folk lägger ner sin privata tid för att hjälpa dig istället för att grina om hjälpen du får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer man lär sig så förstår man att det är så mycket man inte vet..... Så är det i nördarnas rike. Men intressant och kul är det.

Javisst är det så :smiley20: ! Och som lekman så kan man tycka det kan bli en aning rörigt,speciellt när det finns flera inriktningar om div. Att någon nu skulle ta denna tråd som en ihoprullad igelkott med taggarna utåt får stå för den,även de som stryker kotten medtaggs. Förövrigt liknar hobbyn schack ju mer man sätter sig in i den desto svårare blir det.Men grundläggande saker som tex syre och det nödvändiga med delvattenbyten,samt nackdelarna med övermatning eller för många djur i ett slutet system gäller i sött som salt...det kan man sällan teknika eller mäta sig ifrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållit på med salt ett tag nu och tycker det är nog så svårt ibland att klura ut vad som är fel i ens egna burk och då har man tillgång till mätvärden och visuell bedömning.

Att ge råd åt någon annan med endast en vag beskrivning av problemet känns då väldigt svårt och jag känner ett visst ansvar för det jag skriver.

Höftar man rakt av så kan det bli bra eller så kan man förvärra läget ytterligare, vissa kanske inte bryr sig om det händer men det skulle gnaga på mitt samvete rätt länge.

Jag frågar helt enkelt för att jag bryr mig...

Har du en FO burk eller nåt enkelt kar med lite mjukisar så behöver man inte göra det så komplicerat men till stor del brukar ambitionsnivån vara lite högre på forumet och då utgår många från den "kravspecen". Därav massor med frågor i alla lägen.

Det som skiljer sig mest med sött o salt är att djur i sötvatten ofta har bra förutsättningar rent evolutionsmässigt för att anpassa sig till olika miljöer.

Saltvattensdjur och då speciellt koraller kommer från miljöer med stabila parametrar som dom anpassat sig till och dom är därmed inte lika flexibla.

När vi försöker simulera den miljön i en glasburk med tekniska medel så blir felkällorna många.

Man bör ta i beaktan att det inte är alls så länge sedan som koraller betraktades närmast som snittblommor som förväntades dö efter ett tag.

Orsaken till att många arter nu kan hållas och även odlas beror på att man ställt frågor och försökt identifiera olika arters existensramar.

Många frågor baserar sig därav på någon erfarenhet eller anekdoter kring skötsel av kar.

Det hela kan verka omfattande men man får tänka på att det vi försöker göra är högst onaturligt och att saltvattensakvarium är en långt mer instabil miljö rent kemiskt sett än sötvatten.

De sagt så bör man påpeka att vi fortfarande är i lärofasen när det gäller detaljerna kring hållning av varierande arter inom saltvatten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig till viss del Nixon! Men att saltvattensdjur skulle vara mindre flexibla en vissa sötvattensmiljöer tror jag inte! Anledningen att lyfta upp detta till diskussion är att alla inte har fullt utfärgade acroporia kar med tillväxt som mål..jag tycker ju att man ska kunna diskutera div på ett forum..det är ju det som är grundtanken? Ett frågeforum är väl nått annat?..Sen om man lägger in några smilgubbar som jag kallar dom behöver väl man inte typ göra en kickdown på v8 språk?...jag har sett o lärt ett tag här nu...jag vill lyfta upp belastningsfrågan mer..tex har någon skyhög nitrat ska inte den första frågan vara om man mätt fel utan vad belastar du karet med? jag har trots allt en del års erfarenhet av sött..och med inget filter att tala om så kan det vara mycket djur i ett litet system.Håller med lasse om levande sten..knappt bättre en gråsten....då kan man inte börja klyva hårstrån utan att kanske gå direkt på roten av det onda..tycker det glöms bort...alltså grundläggande akvaristik!Sen är det skillnad på salt o salt...läs acroporia fullt utfärgade med tillväxt..man kan ju också undra varför ett malawikar fyllt med lavasten och full cirkulation inte kommer undan filter vid hög belastning

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem man har i akvariet är _ALLTID_ något man missat, antingen är det en sjuk fisk, ett felaktigt test, en dålig sten, eller något man missförstått.

Ingår missförstått i att man inte kan ha 7-8 storväxta fisk i ett rsm 130 med bara levande sten som filter?samt 20 snäckor osv osv..om det ingår i missförstånd håller jag med dig..annars inte! På tal om snäckor..mina Trochus vräker ur sig mängder av vitt slem titt som tätt..är det vad jag tror så är de värre på det än en själv! ;)..belastning igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var glad att folk lägger ner sin privata tid för att hjälpa dig istället för att grina om hjälpen du får.( Reuben)........Lite lågvatten kanske?..nu var det ju mer generellt annars..och slänga upp frågan i luften lite..annars så visade jag detta för min flickvän och så fnissade vi lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja lite mer förändringar i luften med högre co2 värden och flera korallrev börjar blekna pga några decimalers dropp i ph eller lite tempvariationer är nog rätt känsligt.

Dehär gäller dock mest revbyggande koraller, sps/lps.

Sen kan man alltid diskutera skillnader men jag har en 1½-2 decennier lång sötvattensepok så jag har kört den vändan jag med ;)

Belastning/matning brukar tas upp och jag har visst överseende då det gäller rovdjursburkar eller kar med anthias eller liknande som kräver frekvent matning(då löser man det på annat sätt).

Att folk ofta ifrågasätter nitratesten beror lite på att dom kan bli störda av nitrit och om man inte matar/belastar enormt mycket eller har ett högt fosfatvärde som "samspelar"med nitraten så är det nog sakligt att ta en funderare.

Hör med Lasse det är hans käpphäst ;)

Att överbelastade kar förekommer är inget oväntat men jag tycker att jag brukar påpeka detta och matning om jag ger mig in i diskussionen men jag kan säkert ha missat nåt.

Sen när det kommer till filtrering och den delen av hobbyn så har man provat en hel del olika metoder innan man kommit till "Berlin" metoden som oftast är basen till dom flesta system idag.(känns dock som en annan tråd i sig).

Att man skall kunna ha olika nivåer och inriktningar är självklart tycker jag och det har blivit mer spann på svaren speciellt med nanokar och mjukisburkar.

Jag håller mig dock oftast till korallkaren (sps/lps) som intresserar mig vilket innebär lite mer lek med teknik o kemikalier.

Om det är mitt språkbruk du tar illa vid av så är det inte meningen att vara dryg eller mästrande, när diskussionen lätt kan bli infekterad försöker jag nuförtiden formulera mig tydligt och sakligt för att undvika missförstånd/irritation etc.(verkar dock inte gå så bra hur jag än gör).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är mitt språkbruk du tar illa vid av så är det inte meningen att vara dryg eller mästrande, när diskussionen lätt kan bli infekterad försöker jag nuförtiden formulera mig tydligt och sakligt för att undvika missförstånd/irritation etc.(verkar dock inte gå så bra hur jag än gör).

//NiXoN

nej för tusan!jag tar absolut inte illa upp..jag har följt dig länge på div forum o vet att du är mycket duktig...men ville bara lyfta fram att ibland kanske vi gör det svårare en det är detta med salt...sen om man kan utrycka sig i skrift är en annan sak..(jag) har en förmåga att bli missförstådd...och det är u mitt eget fel i grund o botten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...