Gå till innehåll

tips på osmolator??


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Nu är jag less på fylla karet hela tiden och då man åker bort då och då så slippa be syrran åka och fylla vatten vore skönt både för mig och henne.

Har kollat på tunze som har två modeller vad jag sätt. vilken ska man välja till ett 200 liters kar utan sump ??tips av den som har erfarenhet uppskattas Mvh Matthias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den större versionen och den har en optiskt givare som håller nivån och en flotörgivare som slår av pumpen ifall den första givaren skulle ge upp.

Är mycket nöjd med den faktiskt. Hade den tidigare på ett 380L kar och nu använder jag den till mitt 60L.

Nano varianten har jag ingen koll på.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte för ett 200 kar men jag har själv en Tunze Osmolator Nano på mitt 60 liters med ett 30 liters refugium som jag är jättenöjd med.

Den har visserligen bara en flottörgivare, men den är samtidigt programmerad att stänga pumpen automatiskt efter en stund om något skulle gå fel.

Det enda som jag kan anmärka på den är att magneten som man fäster den var lite väl kraftig och kan störa flottören så att den fastnar lätt om glaset är för tunt.

I mitt fal löste jag det genom att stoppa en liten bit kartong mellan glaset och magneten, och sen dess har den funkat felfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den större versionen och den har en optiskt givare som håller nivån och en flotörgivare som slår av pumpen ifall den första givaren skulle ge upp.

Är mycket nöjd med den faktiskt. Hade den tidigare på ett 380L kar och nu använder jag den till mitt 60L.

Nano varianten har jag ingen koll på.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Har också funderat på den större versionen men undrar om de blir onödigt med en sån ? Eller o andra sidan kanske satsa nån krona mer för de. Är väl anpassad till större burk :-)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok olika syn på priser såg den billigaste på svenska webshoppar för 1400 en nästan ny här för 1000 ? Stor skillnad tycker jag mvh Ola

Aa de är klart men jag betalar gärna någon hundralapp extra och har garanti ifall det strular ;-) tack för tipsen iallafall ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör även jag 3155, har långa sladdar och slangar! Supernöjd med min.

Den optiska sensorn är grymt bra och ignorerar saker som vågor & skum. Just vågor lär ju vara ett problem med nano varianten om den bara förlitar sig på en flottör.

Det beror ju naturligtvis om man har stora vågor eller ej då...

Gillar att man har dubbel säkerhet också. Optiska för dagliga nivån och flottören som en mekanisk backup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör även jag 3155, har långa sladdar och slangar! Supernöjd med min.

Den optiska sensorn är grymt bra och ignorerar saker som vågor & skum. Just vågor lär ju vara ett problem med nano varianten om den bara förlitar sig på en flottör.

Det beror ju naturligtvis om man har stora vågor eller ej då...

Gillar att man har dubbel säkerhet också. Optiska för dagliga nivån och flottören som en mekanisk backup.

har du också sumplöst ? Du hade väl också juwel ? Funkar det bra att fästa givaren trotts ramen/locket uppe på karet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här sitter min, men jag har lyft upp fästena lite till dock för att få perfekt vattennivå.

DSC_0013_zps0fe42a84.jpg

Problemet då är ju att ramen är tjockare än glaset. Så jag skar ut en halvmåne av kartong som passade mellan glaset och magneten på utsidan karet. Magneten är galet stark, så det är inga som helst problem att köra så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...