Gå till innehåll

Aqua medic Blenny


MagnusJ

Rekommenderade inlägg

Är det en "hård" korall ?? Alltid luden som den verkar vara på bilden ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja nån form av sps är det. Det är såhär den ser ut, luddet trodde jag var polyper av något slag för den såg inte riktigt ut så till en början.. Om jag förstår dig rätt ;)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den korallen tolkas lite olika.. Vissa säger sps , andra LPS...

Jag påstår sps som många andra..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ah okej. Tack för din hjälp!

Utöver den ovanstående har det blivit några mer inköp,

En mandarin som äter frysfoder, en euphyllia (paraglabrescens tror jag) samt en S. yasha som tyvärr hoppade över kanten första natten ;)

Har noterat en hinna på ytan som inte fanns där innan, den kom i samband med de nya inköpen. Jag började köra med aktivt kol i samma veva ifall de kan ha nåt samband.

När bör jag göra mitt första riktiga vattenbyte? Nitrat och fosfat ser fortfarande bra ut, fosfat är nog nära noll så det kanske inte är helt optimalt.

Väntar på lite vattentester. Kh, MG samt ca för att vara exakt, ska bli intressant att se hur dessa värden ligger.

Har beställt ny belysning också, blev maxspect razor 60w 16000k.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken fantastisk skillnad det blev med nya armaturen, här är den på väg upp till fullt dagsljus. Hur nojjig behöver jag vara för att bränna koraller och påverka akvariet i övrigt om jag kör på med den nya belysningen?

a3e6e4eh.jpg

Fick lite tester, dessa är gjorda idag.

Ca 440

Kh 8.6

Mg 1170

Ska mäta mg några gånger till och kolla så att min mätning är korrekt. Om det stämmer har jag ju lite att göra för att förbättra det värdet. Kanske ett 15% vattenbyte kan snygga till det.

Jag har fått rådet att vänta med att börja göra vattenbyten, men i ärlighetens namn vet jag inte vad jag väntar på, hur eller vad som ska hända för att jag ska börja med det så att säga. Det gör det inte enklare att råden man läser kan skilja rätt markant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen med tankar eller funderingar kring hur jag placerat koraller eller så? Jag kör ju lite på frihand minst sagt och hoppas att det blir bra.

Jag har införskaffat lite mer fiskar och det är nu fullt på den fronten. Nyinköpen är Gobiodon okinawae samt Amblygobius hectori. Hectorin har varit en drömfisk sen jag började drömma om saltvatten för ett par år sedan så det är riktigt roligt, trist nog ser den inte ut och ha klarat inflyttningen så bra än så länge, hoppas den piggnar till.

Jag inser även att jag inom en framtid kommer att strukturera om och skaffa en mer fast inriktning. Jag gillar färgglada zoanthus och ricordea, och det verkar ju passa finfint i ett akvarium i min storlek. Det finns ju också mängder med fina LPS i behändiga storleker och rimliga krav på ägaren så det är den vägen jag tänker att jag ska gå. Jag gick in i detta med tanken på att en livlig fisk var ett måste för att ge lite liv till akvariet, men så är det ju såklart inte. Akvariet pulserar ju med cirkulationen så att en liten hetsare som C. argi är kanske inte nödvändigt, även om det är en kanonfin fisk så är det riktigt trist för den är på min fungia och gör så att den inte slår ut.

Fosfat och nitrat är fortfarande på bra nivåer men dom andra värdena är lite huller om buller. Ca låg på cirka 350, magnesium 1170, och Kh ~9.5. Kanske inga katastrofvärden men ska ändå försöka smådosera mg lite iaf så får vi se hur det går. Korallerna verkar hursom må bra så man ska väl inte böka allt för mycket om det till synes fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar MG med FM ultra easy MG men det hjälper inte mycket alls. Jag gjorde ett 10l vattenbyte idag och det nya vattnet hade ett värde på 1170 så det är väl TM pro reef-saltet som är boven i dramat.

Min gobiodon blev inte gammal hos mig, var framme och käkade igår men såg ändå risig ut. Jag tyckte mig skymta prickar och en av anledningarna till att jag ledsnade på mitt sötvattensakvarium var just prick så jag är väl extra nojjig för detta. Idag var den ännu värre så tog bort den, i hopp om att spridningen skulle bli så liten som möjlig. Såg även prickar på hectorin och eventuellt även på mandarinen. Som tur är hade jag ett Deltec uv-c 10w redo så det är i gång nu. Håller tummarna att det ska hjälpa.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Akvariet rullar på bra. Har doserat o pysslat och värdena är för tillfället kanon. Fiskarna verkar må bra och prickarna har försvunnit.

Jag beställde en liten julklapp till mig själv igår. Ett akvastabil mark II 275 med sump och möbel, samt två stycken jebao wp-25 och en Bubble-magus curve 5 från fish street. Belysning till detta blir nog sannolikt Maxspect razor 160w 16000k alternativt 2*120w.

Uppgraderingen tog inte lång tid, mycket för att ett blenny känns lite väl begränsat. Jag har utrymmet och möjligheterna att skaffa ett större, sambon tycker dessutom det är roligt så.. Why not? ;)

Jag är lite fundersam till hur skiftet från blenny till de nya ska gå så smärtfritt som möjligt. Nån som har något tips angående detta?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej , kul med en till salt varbergare:)

Dem julklappar man köper till sig själv är alltid dem bästa;)

Om du har möjlighet så skulle jag startat upp det nya karet med nytt vatten, få igång all teknik, lagt i stenarna (och sand om du ska ha det) kör sedan en omgång med några bra startbakterier, låt det stå och puttra i en vecka eller två och ha lite koll på värdena, flytta sedan över resten.

Säg bara till om du vill kika förbi en dag och kika på mitt kar och tjöta lite salt.

Med vänlig hälsning/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , kul med en till salt varbergare:)

Dem julklappar man köper till sig själv är alltid dem bästa;)

Om du har möjlighet så skulle jag startat upp det nya karet med nytt vatten, få igång all teknik, lagt i stenarna (och sand om du ska ha det) kör sedan en omgång med några bra startbakterier, låt det stå och puttra i en vecka eller två och ha lite koll på värdena, flytta sedan över resten.

Säg bara till om du vill kika förbi en dag och kika på mitt kar och tjöta lite salt.

Med vänlig hälsning/Thomas

Ja visst är det så, då får man alltid vad man vill ha. ;)

Japp det låter som en vettig lösning! Det gamla står jämte där de nya ska stå, så behöver inte flytta eller böka runt något. Ska bli så sjukt kul de här!

Kommer gärna över på en kaffe o tjötar! Har spanat in ditt kar innan och de är ju verkligen helt otroligt snyggt. :)

Magnus

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...