Gå till innehåll

Explosion av kiselalger och cyano...


Chum

Rekommenderade inlägg

brottas med samma problem chum..nånting överjäfulusiskt i sanden samt då o då på en konstgjord levandesten...att det är kiselalger tror jag inte..de kan typ inte förvandlas till nått annat efter några timmar,Har stört dom hela tiden suger ut samt rör om i sandbädden som är max 3 cm djup...bytt vatten (osmos) tillsatt div baskelusker osv..är på vippen att ge upp sanden snart..jag har ännu inte fått korallen zucht undermedel ännu pga slut hos grossist...har väntat 2 veckor..kör med fosfatremover ALU och skummare ..Jag har väldigt låg belastning om man jämför med andra kar...3 mini fiskar 8 turbos 1 putsarräka och det som följer med stenen i form av ormstjärnor och asterixstjärnor...samt normalt besatt med koraller...har alltid matat sparsamt för jag vet vad övermatning kan leda till om man inte har ett bra filtersystem..tillsätter kalkvatten på det avdunstade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många intressanta inlägg, verkligen. Alltid intressant att se andras erfarenheter och hur de tacklat problemen... Jag börjar misstänka att jag hittat en bov iaf - cirkulationen. Jag testade att hälla några droppar Happy Life rakt in i pumparna för att se trycket och hur cirkulationen går i karet nu efter att jag justerat dem alla då jag skaffade en vågpump (Jebao WP25). Vid ytan och ned till ca 20 cm djup så var cirulationen visuellt kraftig och markant. Mot mitten av karet (40-50 cm djup) rörde sig vattnet ganska bra men inte så mkt som vid ytan, men cirkulationen på botten (80 cm djup) var nästan obefintlig! Jag riktade därför om pumparna en del igen, speciellt den vänstra som jag ställde rakt ned mot botten istället för mot ytan. Det skapar en stråle som pressas mot botten och delas där av akvariets hörn i 45 graders spridning ... dels bakom revet men också mot mitten och fronten, och genast kunde man se att cyanon blev "störd". Passade på att röra om sanden (översta lagret) och väntar nu med spänning på morgondagen/tisdagskvällen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många intressanta inlägg, verkligen. Alltid intressant att se andras erfarenheter och hur de tacklat problemen... Jag börjar misstänka att jag hittat en bov iaf - cirkulationen. Jag testade att hälla några droppar Happy Life rakt in i pumparna för att se trycket och hur cirkulationen går i karet nu efter att jag justerat dem alla då jag skaffade en vågpump (Jebao WP25). Vid ytan och ned till ca 20 cm djup så var cirulationen visuellt kraftig och markant. Mot mitten av karet (40-50 cm djup) rörde sig vattnet ganska bra men inte så mkt som vid ytan, men cirkulationen på botten (80 cm djup) var nästan obefintlig! Jag riktade därför om pumparna en del igen, speciellt den vänstra som jag ställde rakt ned mot botten istället för mot ytan. Det skapar en stråle som pressas mot botten och delas där av akvariets hörn i 45 graders spridning ... dels bakom revet men också mot mitten och fronten, och genast kunde man se att cyanon blev "störd". Passade på att röra om sanden (översta lagret) och väntar nu med spänning på morgondagen/tisdagskvällen...

Hur stark pump har du som går mot botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Chum! Intressant tanke med cirkulationen. Det är en sak som jag ändrade på, ökade cirkulationen från ca 1400 l/h till ca 2700 l/h efter medicinsk behandling dock. Nu rör sig vattnet mera i sanden och bidrar säkerligen till att ansamling av näring försvåras. Precis som Ormet var inne på......Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt nya hörn kar fick jag en liten dust av cyano iun flytten så släppte stenen lite skit. Men jag drog på lite mer tryck fördelat på fler pumpar så nu har jag totalt flöde på ca 20000l/h som möts i mitten ger ett turbulent flöde då jag har 4 pumpar + skummarens retur karet är på 250l va ganska svårt att få till lagom flöde för lps men efter mycke jobb så fungerar det och alla stenar är rena och fina. Korallera mår toppen. Det jag märkt som vissa kanske inte villa ha är att korallerna växer sig knubbigare så tillväxen blir mindre på längden men tjockare grenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mindre på längden men tjockare grenar

Precis så vill jag ha det med min "Milka" etc, så jag ska nog skaffa mer flöde i mitt kar. Inte nödvändigtvis starkare, men mer omfattande. Cyanon har nu gått tillbaka med minst 50% som det ser ut... -dans Pumpen som är riktad ned mot sanden (från ca 70 cm höjd) är en Turbelle® nanostream® 6025. Har en likadan på andra sidan karet, riktad snett ned mot frontglaset/sanden, samt en Jebao WP25 10 cm under ytan till höger som skapar vågrörelser i karet. Skall byta den till en WP40 samt skaffa minst en till fast streamer som jag sätter närmare botten. Kanske en nano 6015..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vinnande konsept flera mindre pumpar så man får drag överallt samt kan välja att ha lugnare områden för lps. Gud va skönt att höra att det är på g tillbaka. Värkar som man aldrig får vara redigt glad. Trampade idag på en eremit jäklar så ont det gör men ploppa ner den i karet igen och den levde så lite tur finns det även i denna hobby :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha men stackaren... tur den lille klarade sig. Jo det ser lovande ut, men törs inte andas ut än. Så snart man battlat klart med cyanon så är man ju tbx på ich-problemet :P Men tack för stödet =) Jag tror som du, att många pumpar med svagare strömmar är bättre an få med starka strömmar. Det gäller nog att få ordentligt med vattenutbyte även vid botten så att man transporterar bort ansamlingar så mkt som möjligt utan att blåsa bort sanden. En fin balansgång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så är det man vill ju ha förflyttning av vattenkolunen ingen starkstråle. Har har funderat på powerhead med strilrör. så man kan skicka på lite lagom längs botten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en kreativ och bra ide... =)

Guess what? This is an adaptive motha... Envisa jvlar. När jag kom hem idag så hade cyanon blossat upp igen, fast bara där strömmen inte kommer åt lika mkt. Ska jag behöva stoppa ned flera streamers till? Kampen mot cyanon fortsätter... :smiley18:... om än i mindre skala iaf :P

Kan Red Slime Remover, om jag nu tar steget dit, vara skadligt på ngt sätt, för fiskar, koraller eller lägre djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra cirkulation är bra typ...men kruxet är att få sanden moving typ utan att ansamlas i högar,jag trodde hårt på mina köpta sanderimiter som mixtrade i sanden..men lyckades inta att få dom att överleva..frågan är om det överhuvudtaget ä lätt att inte få problem i sanden om den ska ligga" still" utan djur som mixtrar runt i den..det lättaste är väl att ge upp o skippa sand..men ligger inte för mig..mina ansträngnigar har i alla fall lett till att jag knäckt håralger o div makroalger..de sistnämda är kanske inte toppen att bli av med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad man kan se på nätet bland alla otaliga vackra kar runt om vår jord, så går det onekligen att ha till och med massor med sand (som DSB), utan att plågas av fulalger. Jag tippar på att tricket är att finna den perfekta cirkulationen. Jag läste ngnstans att det nästan är viktigare än ljuset, för både koraller och för att motverka alger. Men som du säger, så gäller det ju att strömmen inte blåser bort sanden. Antagligen skall man försöka få mkt cirkulation så nära som möjligt, men inte direkt på. Tex små Wortech MP10 som blåser rakt ovan botten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slår ännu ett slag för http://se.reeflex.net/tiere/417_Amblygobius_phalaena.htm som är en alldeles förträfflig fisk på att rensa sand och som jag har en del erfarenheter av.

Jag kör med 3-5 cm sand och har en streamer som inte är allt för kraftig. Jag har satsat på djur för att hålla sanden i rörelse, så som sjöstjärnor, snäckor och fiskar. Efter en viss inlärningsperiod så gör jag inte längre vattenbyten. Har inte gjort ett vattenbyte på över 2 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulation är viktigt, men det är inte cirkulationen som tar bort Cyanon. Cyanon kan fladdra som en halsduk i vinden utan att den bryr sig. Men cirkulationen kan säkert bidra med annat positivt. Cyanoproblemen löser man inte på ett sätt och inget svar är givet. Den som löser Cyano-problemet kommer att få Saltvattensakvaristernas Nobel-pris. I mitt kar kan den komma fläckvis ibland på de mest konstiga ställen, t.ex. på en stremerpump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är nog delvis sant. Cyano är en stark envis bakterie minsann, som verkar kunna fästa överallt den "känner för". Märkligt nog har jag nästan 0% cyano på glas och stenar, kanske 1%. Resterande 99% sitter på sanden. Med cirkulation så tror jag som Picko1 att "skiten" måste blåsa runt i vattenkolumnen för att sedermera sugas ut i filtreringsomloppet. Har man dålig cirkulation så ackumuleras ju allt på botten, där det snabbt gror till alger. Jag måste med all sannolikhet uppgradera iaf en av mina två Tunze 2065 till 2085...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...