phhasek Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Tror ni en sån här backventil kan funka att sätta på doseringsslangarna? De verkar vara till för luft och den ser ut att innehålla en liten metallfjäderhttp://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=441 Citera
Dykaren Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Nu vet jag inte vad det är du ska dosera men det bästa brukar vara att fästa slangen just ovanför vattenytan. Då riskerar man inte någon hävert och vattnet reagerar inte med vätskorna i slangen. Detta kan annars ställa till stora problem då bland annat karbonaterna i Balling annars fäller ut och bildar hårda klumpar som täpper igen flödet. Citera
phhasek Postat 13 november 2013 Författare Postat 13 november 2013 Det är balling med en Grotech TEC 3 NG. Jag har givetvis slangarna ovanför vattenytan men jag tycker att det lätt blir tomrum i slangarna och en del luftbubblor. Citera
Lasse Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Jag använder dessa. Byts en gång om året i de applikationer som kan täppas igenMVH Lasse Citera
stigigemla Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Har du luftbubblor i slangen till doserings pumpen?I slangen från? Hela vägen?Sista centimerarna? Citera
phhasek Postat 13 november 2013 Författare Postat 13 november 2013 Jag använder dessa. Byts en gång om året i de applikationer som kan täppas igenMVH LasseTack Lasse! Går det att få tag på dessa i sverige måntro? Citera
phhasek Postat 13 november 2013 Författare Postat 13 november 2013 Har du luftbubblor i slangen till doserings pumpen?I slangen från? Hela vägen?Sista centimerarna?Det är en del luftbubblor lite varstans och så blir det bitvis någon centimeter utan vätska. Antar att det är dessa luftbubblor som samlas i dessa fickor. Citera
Lasse Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Tack Lasse! Går det att få tag på dessa i sverige måntro?Vet inte - jag tog ett gäng fråm Mrutzek när jag ändå beställde lite annat Här - och de kom två och två vill jag minnas.MVH Lasse Citera
Lasse Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Det är en del luftbubblor lite varstans och så blir det bitvis någon centimeter utan vätska. Antar att det är dessa luftbubblor som samlas i dessa fickor.Kolla så det är absolut tätt på sugsidan av slangpumpen - låter som det sugs in luft där. MVH Lasse Citera
phhasek Postat 13 november 2013 Författare Postat 13 november 2013 Hittade på dem hos Mrutzek. Får smita med ett gäng vid framtida beställning. Frakten verkar vara på minimum 18euro till sverige.Ska kolla det om man kan identifiera något inläckage på sugsidan.Funderar på om det kan vara mina slangar som spökar kanske. Det är sån här slang på både sug och trycksidan (ca 0.5m på sugsidan och ca 1.5m på trycksidan) http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=594 det står att det är silikonslang men på JBLs hemsida står det att materialet liknar silikon? Slangen är påkopplad till varje rulle med originalfästena som sitter på originalslang (sån där gul? flexibel slang som hör till doseringspumpar). Citera
hanst Postat 14 november 2013 Postat 14 november 2013 Jag har tagit en bit grönt luftrör från Triton som jag värmt och dragit ut på samma sätt som när man gör en pipett av ett glasrör. Sen så klipper jag av den så att det ser ut som de sista 4-5 cm på en pipett. Det skulle säker funka med något annat som går in i slangen och har ett litet hål. Efter denna fix så har jag inga problem med att det går upp luft i slangen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.