Gå till innehåll

Knäppa fiskar


mikaelhede

Rekommenderade inlägg

Hej

har ett hyfsat nystartat kar och har inhandlat 2st blåa damseller som jag har haft i ca 3 veckor.

Dom 2 första veckorna ver det en jäkla fart på dom men nu ligger dom mest under stenar och gömmer sig.

Kommer knappt fram när jag matar dom,vad kan ha hänt.

Ska även säka det att jag har precis inhandlat en eremit ensjöstjärna + en "städare" som också ligger och gömmer sig.

Det är igenligen bara eremiten + sjöstjärnan som verkar nåt så när normala

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata inte innan du gjort en nitrittest.Nitrit visar sig (om man är van) i svullna gälar och snabb andhämtning.Det är tyvärr ganska vanligt att det kommer en topp 3-4 veckor efter att man börjar mata.

Det finns inget annat sätt att få bort det än genom vattenbyten eller att vänta på att bakterierna kommer igång. Men matar man inte stiger det i alla fall inte lika mycket. Är fiskarna friska och sunda klarar de en månad utan mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm

Nu har en av damsellerna gått och dött.har tyckt att den har haft några råa aktiga fläckar på sidan den sista veckan,kan det vara nitriten.

menar du sår? då är det bakterieinfektion.. kan orsakas pga dålig vattenklalitet..

men kolla nitriten! har du ingen NO2 test?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit är inte så värst mycket att göra åt.

Man kan göra vattenbyten men det spelar inte så stor roll eftersom det är din bakteriekultur i akvariet som måste byggas upp och stabilisera sig.

Det kan ta lång tid och beror bland annat på kvaliten av stenen, om den är inkörd, matning och vad du har som "gödslar" i akvariet.

För att man skall få igång nitrificationsprocessen så måste man ha något litet som skräpar ner lagom mycket för att bakterierna skall hinna växa till sig innan halten av skit blir så hög att den blir dödlig för invånaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag inkörde karet med en black molly.. ja jag vet att vissa tycker att det är hemskt att stoppa in en sötvannetfisk i ett saltkar men den överlevde och mådde bra (tills den hamnade in en pump).. vissa kör med en chromis eller en blå damsell som dina, men innan man ska tänka att stoppa in en fisk i karet så måste man ha redan kollat alla värde (speciellt No2, No3, Nh4 och PH) och kontrollera att de är stabila, dvs ok under minst en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...