Gå till innehåll

Fisk som får plats i 112 liter?


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Har satt upp mitt 222 liters och väntar på att det ska bli inkört ordentligt så jag kan släppa över mina invånare från 112 liters burken. Detta för att månfiskarna helt enkelt behöver lite större. Nu har jag det angenäma problemet att befolka 112 liters burken med fisk, frågan är bara vad... Har tittat lite på clowner och frökenfisk,men enligt reeflex verkar de flesta kräva 200 liter. Så nu undrar jag om det finns något som faktiskt kan vara i 112 liter? Känns som att det tar lite tid att gå igenom hela reeflex :). Det bör vara nån lite enklare sort då det blir mina första "rena" saltvattensfiskar.

Jättetacksam för tips!

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det funkar med ett par clowner av de mindre sorterna percula eller ocellaris..den sistnämda tror jag är vanligast och billigast..köra det enbart med en passande anemon..för att spetsa till det lite..det är nte nödvändigt med en anemon men har man bara ett par clowner så skadar det inte typ samt blir intressantare..men kanske svårare..gluttade in på reeflex och såg rek.liter..då får nog många lägga ner tex ocellaris...det måste ju vara en av de vanligaste fiskarna i hobbyn...och det är många som fått dom att trivas i mindre än 112..konstigt i omed rek. den är inte en frisimmare direkt det kan ta en vecka ibland innan de fattat att det finns något på andra sidan på mitt 144l Pricken över i:et är de ofta finns som odlade..vilket jag gillar skarpt

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som underlättar med just clownfisk med mindre kar är det stationära beteendet,med anemon som de inte gärna lämnar någon längre sträcka..men även utan eller med ett substitut.

Att de är matglada är ingen nackdel,det som är det är ägarens beteende isåfall för de går ju inte själva till skafferiet :)...nackdelen är att de kan vara lite aggro mot andra fiskar när de är inpå dom hela tiden...vilket blir följden i ett litet kar,men det är de inte så ensamma om,alltså revir.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, där ser man :). Karet kommer snart stå tomt på fisk då de jag har ska få bo i lite större. Så går de bara ihop med varandra av samma sort så skulle det kanske fungera? Hur många (tex C. Hemicyanea) bör jag i så fall ha för att de ska kunna trivas?

Eller så blir det ett clownpar :). Ska eventuellt in imorgon, även om inte karet är tömt än, så får de vara i karantän ett tag.

Tack för alla svar förresten!

Ändrat av Boerboele
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du om det går att få tag på den här? Har man flera eller bara en? Ska önska mig en bra bok om saltvatttensfiskar i julklapp :)

Självklart har man åkt på en förkylning med, så får nog vänta ett par dagar med att handla fisk. Mindre risk för impulsköp iallafall, alltid nåt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du om det går att få tag på den här? Har man flera eller bara en? Ska önska mig en bra bok om saltvatttensfiskar i julklapp :)

Självklart har man åkt på en förkylning med, så får nog vänta ett par dagar med att handla fisk. Mindre risk för impulsköp iallafall, alltid nåt..

KF brukar få in dom då och då och jag hade 2 par och det gick alla tiders :)

Men va gött 2 svarta percula dom är fina:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 par i hur stort?

Tanken var att komma hem med något mer färggrant än de jag har.. hehe, kanske kan hitta något mer som de kan gå ihop med. Till och med månfiskarna har mer färg :P

Vad köpte du dom för då? om du ville ha färg? kan det bero på belysningen? svarta clowner kan ju se riktigt granna ut ändå typ..en annan sak som jag tänkt..du väntar på ditt 222?Vad väntar du på?Det blir inte mer klart för dina fiskar ju längre du väntar...utan öka belastningen gradvis..baskelusker måste ha mat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag hade tanken att eftersom de fiskar jag har inte är så färggranna, kanske jag skulle satsa på nåt mer färg när det finns så mycket färger hos just saltvattensfisk. Men det var ändå de jag föll för och är supernöjd med dem :). Väntar på att få hem lite levande sand (kommer på måndag) och att de andra fiskarna ska gå klart i karantän. Vill helt enkelt inte chansa och släppa i fisk utan karantän, känns så onödigt. Dessutom tror jag det stressar betydligt mindre att ha i sanden innan fisken. Bakterierna får helt enkelt nöja sig med städpatrullen jag gradvis släppt i. Karet har stått med levande sten och vatten sen den 7:e november, sista nitriten mätte jag för ett par dagar sedan och då vill jag ändå tro att jag gjort allt "rätt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...