Gå till innehåll

Hur riktar ni era pumpar?


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Mot ytan, jag riktar alla mina pumpar mot ytan om möjligt. Ytan ska vispas runt ordentligt! Jag tycker även det är problematiskt att rikta de direkt in i karet för då brukar mina flöden bli för direkta. Genom att rikta de mot ytan så syresätter de vattnet bättre, det hjälper även att fördela ut flödet. För i och med att en mängd vatten pressas upp mot ytan måste även samma mängd vatten fara iväg någonstans efter ytan...

Jag har högt flöde genom min sump så min returpump står för en betydande mängd flöde i mitt kar. Jag har riktat mina utblås så att de skjuter iväg vattnet så långt från balkongen där det rinner ner till sumpen igen som möjligt. Det är enkelt i mitt kar då min balkong sitter på ena kortsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Jag har testat lite allt möjligt utom att just rikta direkt mot ytan. Ska testa det imorgon. Jag får liksom lite damm på ytan hur jag än riktar streamern. Ska beställa en till snart, är fortfarande i uppstart så inga koraller ännu. Jag har lite flöde genom sumpen ca 1000-1200 liter så det bara krusar ytan lite. Ska se om jag kan sätta pumparna på mitten av sidorutorna och rikta dom mot ytan i mitten på framrutan för att få lite skvalp. Vill inte rikta direkt mot sten men vill ändå få bra snurr kring :s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med att flödet blir för "direkt" håller jag med om. Jag har pumpat bort polyperna på korallerna när de är felställda. Men det är just därför man ska ha styrbara pumpar med långa intervaller. Och så tror jag på mindre pumpar och fler, tyvärr väldigt fult.

Mot ytan, jag riktar alla mina pumpar mot ytan om möjligt. Ytan ska vispas runt ordentligt! Jag tycker även det är problematiskt att rikta de direkt in i karet för då brukar mina flöden bli för direkta. Genom att rikta de mot ytan så syresätter de vattnet bättre, det hjälper även att fördela ut flödet. För i och med att en mängd vatten pressas upp mot ytan måste även samma mängd vatten fara iväg någonstans efter ytan...

Jag har högt flöde genom min sump så min returpump står för en betydande mängd flöde i mitt kar. Jag har riktat mina utblås så att de skjuter iväg vattnet så långt från balkongen där det rinner ner till sumpen igen som möjligt. Det är enkelt i mitt kar då min balkong sitter på ena kortsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det blir hinna på ytan beror helt enkelt på för lite rörelse på ytvattnet.

Jag försöker få till så åtminstone en pump cirkulerar ytvattnet mot avrinningen så allt ytvatten rinner ner i den.

I mitt pågående bygge så är det returpumpen från sumpen som sköter den biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...