Gå till innehåll

bubble king vs Nyos


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Jag kopierar och klistrar in rakt av från saltvattensakvarister från fejjan gruppen eftersom jag inte orkar skriva om ett inlägg hehe..:

Min tur att fråga om råd nu då. Det kommande karet kommer bli ca 840l, sumpen ca 200, så allt som allt kan vi ju säga att karet kommer vara på ca 1100l. Nu till "dilemmat", en bra skummare måste införskaffas och det finns ju stora prisskillnader där ute, det jag är ute efter är en BRA skummare som gör sitt jobb och lite till. De skummare jag kollar på är: bubble king double cone 200 med rd3 speedy (men denna är endast upp till 1000l och kostar 9000kr), när och på Nyos Zen compact cone 160 som är upp till 1200l och priset är 3600kr. Jag har också spanat in bubble magus skummarna som också är intressanta. Men om man kollar på de skummare jag ovan nämnt rent prismässigt, är det verkligen SÅ stor skillnad på deras prestation att de ska vara en så pass stor prisskillnad? (jag vet att BK har red dragon pumpar men ändå liksom stor skillnad och jag har bestlutångest eftersom jag vill ha en grym skummare men samtidigt har man ju ändå inte lust å pejja 9000 heller, samtidigt som man ändå är villig att göra det om skillnaderna är så pass markanta..). Vad har ni å säga, kom med tips, är det värt det med en skummare som kostar 9000, eller presterar Nyos lika bra som dessutom är betydligt billigare?

Har ni andra förslag på skummare är de självklart också välkomna för det börjar bli dax att beställa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit du och snål hade jag köpt en Bubble Magus Curve 9. Den ser lovande och trevlig ut. Som min Curve 7 fast med en bredare, något högre kropp samt en snäppet starkare pump. Det bådar gott, de har ju ett väldigt fördelaktigt pris med, speciellt då dollarn är så låg om man importerar...

Hade jag viljat köpa något häftigare och mer lokalt hade jag hellre lagt pengarna på en RLSS 10i. De verkar mycket trevliga och bygger på starka pumpar. Stor bred kropp med ordentligt biffig pump ser väldigt lovande ut. Den sätter nog ordentlig sprätt på vattnet. Jag gillar 10in med för den har pumpen sittandes i skummarkroppen, likt Curve 9 skummaren. Jag personligen är ytterst oförtjust i skummaren med pumpen placerad brevid kroppen. De är en pina att installera bra om man inte bygger sumpen ordentligt för de(vilket du iofs kommer kunna göra). Jag tycker inte den vinsten de ger i form av att bubblorna kan introduceras längre ner i kroppen överväger de praktiska egenskaperna vid hantering som upplägget innebär.

... Eftersom jag är jag så hade jag säkerligen inte köpt någon av de dock till att börja med utan byggt något vansinnigt av avlopsrör och dammpumpar som jag aldrig fått klart. Men det rekommenderar jag inte :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit du och snål hade jag köpt en Bubble Magus Curve 9. Den ser lovande och trevlig ut. Som min Curve 7 fast med en bredare, något högre kropp samt en snäppet starkare pump. Det bådar gott, de har ju ett väldigt fördelaktigt pris med, speciellt då dollarn är så låg om man importerar...

Hade jag viljat köpa något häftigare och mer lokalt hade jag hellre lagt pengarna på en RLSS 10i. De verkar mycket trevliga och bygger på starka pumpar. Stor bred kropp med ordentligt biffig pump ser väldigt lovande ut. Den sätter nog ordentlig sprätt på vattnet. Jag gillar 10in med för den har pumpen sittandes i skummarkroppen, likt Curve 9 skummaren. Jag personligen är ytterst oförtjust i skummaren med pumpen placerad brevid kroppen. De är en pina att installera bra om man inte bygger sumpen ordentligt för de(vilket du iofs kommer kunna göra). Jag tycker inte den vinsten de ger i form av att bubblorna kan introduceras längre ner i kroppen överväger de praktiska egenskaperna vid hantering som upplägget innebär.

... Eftersom jag är jag så hade jag säkerligen inte köpt någon av de dock till att börja med utan byggt något vansinnigt av avlopsrör och dammpumpar som jag aldrig fått klart. Men det rekommenderar jag inte :-)

Så Canada mer lokalt än Kina?

Fördelen med pumpen bredvid är ju som du antuder att det blir större reaktorutrymme för skummet? Har man plats i sumpen är det väl bara fördelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, men jag hade ju köpt Canadaprodukten av vår svenska återförsäljare. Nu finns ju visserligen svenska ÅF för BM och BK med för den delen. Men BK skulle jag nog inte skaffa i nuvarande läget iaf då deras prisgrupp är så hög.

Ja, det finns massa fördelar med att ha pumpen brevid. Men jag gillar fortfarande inte saken. Det gör för mig att skummaren blir med svårinstallerad då jag alltid får det så förskräckligt trångt i mina sumpar hur jag än gör det. En lös pump är en våldsam potentiell källa för oväsen om något kommer emot. För alla pumpar vibrerar på ett eller annat vis. Att ha pumpen brevid gör även att det blir väldigt besvärligt att rotera skummaren i sumpen och även plocka upp den för rengöring. Jag är allergisk mot alla former av opraktiskhet, för jag personligen är så lat och seg av mig och tar varje ursäkt jag kan för att slippa göra saker. Därför vill jag ha saker som är så bekväma som möjligt att använda och göra.

Men visst, rent tekniskt och teoretiskt är det nog enbart fördelar annars med att ha pumpen brevid. Reaktorn får massa positiva bonusar och tänk bara hur mycket lättare det är att rengöra pumpen! Bara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid svårt att säga vilken skummare som är bästa köp. Bubble King kostar mycket men jag tycker ändå att de är prisvärda. De skummar grymt bra och strular väldigt sällan. Men man ska inte tro att en dubbelt så dyr skummare ska skumma dubbelt så mycket. Men om den så bara skummar lite mer så kan det ju vara värt massor. Det kan ju göra skillnaden på ett lyckat akvarium och ett med ständiga problem.

Vad jag tycker man ska titta extra på är skummarpump och materialkvalitet. En bra pump ger bra och stabilt resultat, den är tystgående och värmer inte mer än nödvändigt. En sämre ger ljudproblem och skiftande resultat.

Bra material håller och minskar vibrationer. Tyngd gör skillnad.

ATI är jag inte imponerad av. De har haft massor problem med sina pumpar. De är bra när de funkar, men för mkt strul för min smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger också ett plus på BK , stabilt svindyrt shit som bara går o går.. Svider när man köper men man ångrar sig inte en sekund..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan bara hålla med !

Räknar du med att hålla på ett par år , så köp en bubble king !

Lägger ner 20min var 3-e månad kanske på att rengöra min bk250 . Sen står den bara och tuggar ,stabil och tyst .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...