Gå till innehåll

Ritning på nattljus


Ahab

Rekommenderade inlägg

Jag sökte & fann detta. Har även byggt enl dessa rekomendationer & det funkar bra

quot-top-left.gifCitat:quot-top-right.gifquot-by-left.gifUrsprungligen postat av Linnexquot-by-right.gifquot-top-right-10.gif

Moonlighten kostade 154 kr inkl frakt på Elfa utan kabel och 6 V adapter (sök i forumet så hittar du mina komponenter). Då ingår även två potensiometrar som gör att jag kommer ställa två olika ljustyrkor. Kommer ha olika styrkor på kvällen respektive natten med tidsstyrd switch.

Editerat:

Moonlight specktra skall ligga mellan 470-480. Dioderna jag använt ligger på 472.

75-066-78 HLMP-CB30 LED blå 5mm 5 st 64,50 kr

64-634-42 Trimpot 72PT 1kohm 2 st 31,82 kr

60-103-83 Motst 120ohm 5% 1/4W 10 st 9,24 kr

Totalt 154 kr inkl frakt och moms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Ja, såna där som man moddar datorn med för att de ska vara flashiga. Vet dock inte hur man kopplar dem till ett vanligt väggutag, men det finns säkert en förklaring ute på nätet... någonstans :D

http://www.bitspower.com/p-bb.htm

när vi gjorde vårt skolprojekt modifierade vi ett datorchassi.

vi köpte bitspowers dyra grejor. köpte sedan även på clasohlson för 98 kr.

det vi köpte på clas ohlson var ett blacklight rör som gör att vita föremål lyser i mörkret. finns även blå.

dessa CCFL lysrör drivs på 12 V= DC. i den svarta lådan omvandlas det till 200-1000V~ som sedan driver röret.

du behöver en trafo som lämnar 12V=DC eller en kabel frn datorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"sprang" o köpte ett par blåa lysdiodrar och tog en gamal 12voltsladdare och snodde ihop något som jag ville kalla moonlight :D Kunde inte bli mer nöjd, tycker det blev skitbra!!!

Hur länge tycker ni man ska ha på under natten? Tänkte köra lite efter den verkliga månen för att se om det blir någon effekt...

En liten bild...

post-1559-14468912237477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fint! Inga bilder på hur du "snodde" ihop det? Hur många ampere gav din laddare och hur räknar man ut ohmtal på motstånden? Elläran från gymnasiet känns ruggigt avlägsen :-(

Motstånd? Köpte typ såna här: http://www.danmobility.se/product.asp?c=565697760&n=1199149603&pn=1219369029

Fick rådet att inte använda en laddare på mer än 80 ma (eller nåt) men den jag tog var på 120 ma men det verkade ju funka iallafall. Snodde ihop de olika ändarna och så blev det som det blev. Satte dit dem med silikon på den nuvarande armaturen.

(Kan inte så mycket om elektronik så imorrn kanske hela akvariet brunnit upp, men jag hoppas inte det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...