Gå till innehåll

Cyano och zoanthus - vad göra?


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Har fått en del cyano i mitt kar. Det är inga enorma mängder men de täcker en hel del av inredningen med en tunna hinna. Mina zoanthus har haft sina polyper öppna och sett bra ut sedan jag fick dem men sedan några dagar tillbaka har de haft sina polyper stängda och inte öppnat dem en enda gång. Karet är relativt nystartat ca 8 veckor. Jag har aldrig haft några mätbara värden på ammonium och nitrat och den förväntade kiselalgblommningen la sig två veckor efter start. Jag tycker därför att uppstarten har gått bra och mina övriga värden ser bra ut:

P04: 0

NO3: 3

pH: 8,2

kH: 7,5

Temp: 25

Salinitet: 1.024

Något är det mina zoanthus inte mår bra av. Kan det vara så att en tunn hinna av cyano täcker deras polyper? Kan det då vara värt att prova en total mörkläggning i 3 dygn eller kommer jag bara att försvaga mina koraller ytterligare då? Jag har hittills haft en belysningstid på 10 h (har ökat den gradvis under veckorna) men sänkte den igår till 8 h. Vill verkligen rädda dem så jag tar tacksamt emot tips från er som har koll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det stämmer (och i så fall varför) men vissa påstår att högre Kh dämpar cyano. Jag hade ett relativt litet utbrott vilket minskade när jag höjde kH till 9,5. Tänk dock på att inte höja för fort. Håll även koll på Mg och Ca så att de är på rätt nivå (jag strävar efter Mg 1350 och Ca 430) för att stimulera tillväxten av kalkalger och koraller, vilket kan "svälta" Cyano.

Sen ska du inte lita för mycket på att du har lågt PO4, det du mäter är det som finns fritt i vattnet, vilket kan vara lågt pga att det konsumeras av din Cyano. Så skumma på och byt vatten ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brottades med Cyano för men efter att jag installera en filtersocka som tog bort dem värsta partiklarna i vattnet så gick cyanon bort.

Mvh Thomas

Jag har en filtersocka med fosfatremover eftersom jag hade lite förhöjda fosfatvärden i början. Den har gjort ett bra jobb för fosfat är in princip nere på 0. Vattnet är förövrigt kristallklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...