Gå till innehåll

Behöver hjälp med belysning????


MARIE

Rekommenderade inlägg

2 st 2x24 glo armturer?=) hur länge har karet varit igång? mandariner äter bara copepods som lever i stenarna och behöver då ett rejält inkört kar... går att få den att äta artemia och pellets och så, men det är väldigt svårt=/

Det har varit igång 2år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. va bra då ska jag kolla belysningen. Mitt kar har varit igång 2år.
då lär där vara gott om mat till den... men aldrig fel att odla lite extra i ett sepparat refugium=)... jag har själv 2st 2x24W glo ramper över mitt lilla 60L kar och det blir kanon bra ljus, kanske lite väl mycket till mitt kar men blir nog lagom till ditt!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va bra!! men då ska jag kolla var ramperna är billigast. Tack snälla för hjälpen!!

då lär där vara gott om mat till den... men aldrig fel att odla lite extra i ett sepparat refugium=)... jag har själv 2st 2x24W glo ramper över mitt lilla 60L kar och det blir kanon bra ljus, kanske lite väl mycket till mitt kar men blir nog lagom till ditt!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helst

ISF är ett DIY ledbygge ditt enda alternativ tyvärr, hur bekväm är du med det?

RSM är inte kar som är gjorda för att uppgraderas tyvärr, finns några små modifikationer men de flesta innebära att man får såga sönder huven på ett eller annat sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför inte en 150W Mh 20000k. Det är ett säkert kort och har fungerat massor med år med bra resultat :) Dock dyrt i lågna loppet. Men snyggt ljus är det. Annars någon av dom andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför inte en 150W Mh 20000k. Det är ett säkert kort och har fungerat massor med år med bra resultat :) Dock dyrt i lågna loppet. Men snyggt ljus är det. Annars någon av dom andra.

I ett RSM som redan blir kokhet på sommaren? Folk har kört med det tidigare, men en begagnad 60W led armatur fungerar precis lika bra och kostar ungefär lika mycket som en MH gör.

Mitt tips skulle vara att köra kvar på det du har idag och istället överväga att byta till ett kar som är lättare att uppgradera. Allt du gör med ett RSM kommer bli lite av en fullösning. men det beror ju på vad du är för typ av person, om du kan leva med fula lösningar och om detta anses vara en möbel i vardagsrummet eller något som man har i källaren och pillar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...