LN21 Postat 6 december 2014 Postat 6 december 2014 Snyggt Andreas.Vad är det för en på bild 5?? Citera
Janne Postat 6 december 2014 Postat 6 december 2014 Ja det var en betydligt bättre bild . Den har ju ljusnat en del men den är grön i botten med blå-lila toppar med rosa polyper i de övre centimetrarna.Bifogar en bild som togs på korallerna från leverantören i Australien som kan va precis den korallen jag har då grenverket är identiska.Janne. Den du köpte tror jag är denna.Jag är lite osäker på färgerna, men så här beskrev jag dem(jag köpte 3) för Daniel(Ormet) gul med rosa toppar, blågrön med rosa toppar och gulrosa med blå toppar,Då skulle den på bilden vara den jag beskrev "blågrön med rosa toppar" men den är mer blåmetalisk./Janne Citera
Janne Postat 6 december 2014 Postat 6 december 2014 Lägger till ett par bilder för att utverdera utfärgning om et t par veckor då korallerna hela tiden ändrar färg och visar en bättre sida.De är lite ljusa jag skulle ge dem någon näring från t.ex. KZ/FM./Janne Citera
Andreas N Postat 6 december 2014 Författare Postat 6 december 2014 (ändrat) Att de ser ljusa ut beror mkt på min kamera. Svårt med inställningen helt enkeltKorall 2 Tex var vit som ett lakan för en månad sedan. Ändrat 6 december 2014 av Andreas N Citera
bjomat Postat 6 december 2014 Postat 6 december 2014 Finns en del i det gänget man skulle vilja ha... Snyggt!! Citera
Andreas N Postat 6 december 2014 Författare Postat 6 december 2014 Mycket fint. Mer!Inte lätt att fota med en kass kompakt kamera och sedan att få rätt färgåtergivning i kameran utan ett foto program gör inte saken lättare.gjorde ett försök iaf. En bild är på ett par väldigt ljusa acroporer. De må va ljusa men de har maxad polypexpantion när ljuset går ner på kvällen och topparna är som om de vore doppade i färg. Jag prova att dosera mer aminosyror och det enda det gjorde var att ge en beige-brun antydan i stammen o det gillade jag inte. Citera
stigigemla Postat 6 december 2014 Postat 6 december 2014 Det finns massor av gratis bilbehandlingsprogram. Se här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.548157/har-ar-16-gratisprogram-for-smidig-bildredigering/sida/1/sida-1-program-1-8 Citera
Janne Postat 8 december 2014 Postat 8 december 2014 Inte lätt att fota med en kass kompakt kamera och sedan att få rätt färgåtergivning i kameran utan ett foto program gör inte saken lättare.gjorde ett försök iaf. En bild är på ett par väldigt ljusa acroporer. De må va ljusa men de har maxad polypexpantion när ljuset går ner på kvällen och topparna är som om de vore doppade i färg. Jag prova att dosera mer aminosyror och det enda det gjorde var att ge en beige-brun antydan i stammen o det gillade jag inte.Ja det är alltid problem med att fota invånarna. Vad har du doserat och hur mcket doserade du när de blev bruna?/JanneSkickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera
Janne Postat 8 december 2014 Postat 8 december 2014 Det finns massor av gratis bilbehandlingsprogram. Se här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.548157/har-ar-16-gratisprogram-for-smidig-bildredigering/sida/1/sida-1-program-1-8Vilket är bäst av dessa och kan man justera vitbalansen med dem?/JanneSkickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera
ormet Postat 8 december 2014 Postat 8 december 2014 Det finns egentligen bara ett vettigt gratisalternativ till Adobe's program och det är GIMP: http://www.gimp.org/Jag har inte använt det på ett tag och aldrig använt det för att hantera RAW-bilder (vitbalansjustering). Testa, det finns som sagt inga andra alternativ. Citera
stigigemla Postat 8 december 2014 Postat 8 december 2014 Vilken som är bäst beror nog på användaren. För några år sedan var nog Photoshop elements den bästa för nybörjare men där var man tvungen att lagra bilden i en molntjänst där man lämnade alla rättigheter till bilden. Jag tror det är därför Pc för alla inte tagit med det programmet.Ytterligare några år tidigare var Picasa bäst men i dag är det lite väl omständigt jämfört med andra.Gimp är nog det bästa för proffs men där bör man nog räkna med minst 50 timmar inlärningstid.Man kan säkerligen justera vitbalans med alla. Om man vill ha minimalt med med brus i vitbalanserade bilder bör man ha en kamera som klarar RAW- format och en bildbehandlare som läser RAW- filer.När man köper en digitalkamera brukar man få med en CD med ett enkelt bildbehandlingsprogram som klarar vitbalans och beskärning + lite retusch.I en Iphone kan man använda snapseed som verkar vara ganska lättanvänt. Men det är naturligtvis lättare med ett Pc- program och en stor skärm. Citera
Janne Postat 9 december 2014 Postat 9 december 2014 Jag använde kz amino.Min erfarenhet av den och liknande preparat är att man måste dosera mycket eller redan har hög näringsnivå för att hela korallen ska bli brun. Polyperna brukar mörkna först och redan där ska man dra ner på dosen. I min burk så brukar korallerna regera på 4-5 droppar så det får räcka några ggr i veckan./JanneSkickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera
Andreas N Postat 10 december 2014 Författare Postat 10 december 2014 Försökte fota lite ikväll och fick in zoomen som ofta är det svåraste med en autofocus kamera när jag fotade min spathulata... Färgåtergivningen är dock inte helt i sin rätt....2 bilder 2 olika inställningar..... Citera
Andreas N Postat 15 december 2014 Författare Postat 15 december 2014 Gjorde ett test igår kväll.Mätte kh på 8,0 kl 22.00 och stängde då av Co2 samt doserpumpen till reaktorn.När jag kom hem mätte jag på nytt (17.00) 19 timmar sedan jag stängde av reaktorn. Mätte nu 6,9. Förbrukat 1,1 i kh ..... Gött o se Citera
odel68 Postat 15 december 2014 Postat 15 december 2014 Det var inte dåligt men du har grymt fina koraller också mvh Ola. . Citera
Andreas N Postat 17 december 2014 Författare Postat 17 december 2014 Samma spathulata fast 2 veckors utveckling. Citera
odel68 Postat 17 december 2014 Postat 17 december 2014 Det var skillnad det Andreas tänker fortfarande på din kh förbrukning har min på 59 futtiga ml/dygn börjar få lite kläm på det här med ballingen känns det som,djupt imponerad av din korallskötsel och ditt kar i övrigt mvh Ola. . Citera
Andreas N Postat 18 december 2014 Författare Postat 18 december 2014 Tackar!Kommer ett par till bilder på några nya tillskott samt några jag haft ett par månader.En veteran som min röd-rosa stylopora får följa med också. Citera
Andreas N Postat 10 januari 2015 Författare Postat 10 januari 2015 Tog lite nya lördags bilder och kan bara säga att det var längesedan mina koraller var i så här bra färg.Cyanon börjar släppa greppet och korallerna bildar vävnad över alla limningar i rasande takt. Fortsätter med min kontinuerliga koll av KH var dag med god framgång.Har plockat bort mina UV (actinic) rör då jag tyckte vissa koraller blektes så mkt. Nu en vecka senare har tillväxten ökat samt att korallerna visar bättre färg.Jag doserar 1ml nopox/ dag delat i 2 tillfällen.Matar rikligt gör jag också med Ocean nutrition pellets , NLS , cyclops , mysis mm.kommer ett urval på några koraller och en helbild.Färgerna är inte perfekt rättvisa men det får duga Spathulatan med id 606 står längst bak och var jättesvår att fota och fick inte med färgen på den alls.608an blev suddig hur jag än gjorde och jag fick knappt alls med de fina blå polyperna som dallrar gött. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.