Andreas N Postat 11 maj 2014 Författare Postat 11 maj 2014 Gjorde ett rejält vattenbyte på 160 liter idag samt rengjorde rutorna. Blev glatt överraskad över o se att musslans senaste tillväxt krage var nästan en cm stor.... Detta är den tredje som bildats sedan jag köpte den i somras. Den står tyvär vänd åt fel håll men kollar man från gaveln på akvariet där man kan se musslans profil så ser man extra tydligt i framkant att det är en gigantisk läpp som hänger ut . Nog om det , här kommer ett par bilder på den. Citera
odel68 Postat 11 maj 2014 Postat 11 maj 2014 Härligt det går bra igen läckra färger på musslan:smiley20: mvh Ola. Citera
Andreas N Postat 13 maj 2014 Författare Postat 13 maj 2014 Bytte idag ut till ny kol och ny fosfatabsorber. Köpte ny kol och har alltid förut fått rätt mkt svart vatten efter doppat kolet i kokande vatten , detta kol fällde dock ingenting , härligt säger jag om sådant Här även bytt ut till en ny sorts spårelements tillsats och korallfoder. Alla KZ produkter har slutat att doseras då jag vill se hur akvariet funkar och utvecklas med dessa preparat. Citera
tobbs Postat 14 maj 2014 Postat 14 maj 2014 Snyggt kar Vad använder du för märke på kol och fosfatabsorber ?Mängder / tid ? Tack på förhand / Tobbe Citera
Andreas N Postat 14 maj 2014 Författare Postat 14 maj 2014 Hej. Jag kör nu med swereef HB produkter. Premium absorber och kol. Han har en hemsida men vill att man kör genom Facebook , swereefHB. Där annonserar han om nyheter priser mm. Jag anv även hans salt och är görnöjd. Citera
Andreas N Postat 20 maj 2014 Författare Postat 20 maj 2014 Ibland kan man undra vad som händer asså.Jag kör enbart fosfatabsorber , ingen kolkälla. Tillsätter 1krm kaliumnitrat var dag men jag har precis färg på nitrattestet..... Kolla några basic test idag och upptäckte att kh sjunkit 0,6 på 3 dagar så höjde tiden på gasen med 45 min till kalsiumreaktorn.Hade 0,01 fosfat och 0,2 nitrat. Citera
Andreas N Postat 21 maj 2014 Författare Postat 21 maj 2014 2 veckors mellanrum samma korall. Här ingen aning om varianten på denna men jag tror den kommer utvecklas till något fint. Citera
JonasW Postat 21 maj 2014 Postat 21 maj 2014 Fin utveckling, ser ut att ha potential! Är topparna blåa/lila? Citera
Andreas N Postat 21 maj 2014 Författare Postat 21 maj 2014 Ja det får jag säga stämmer bra.En annan buskig sak som börjar få de där fina orangea topparna. Citera
ormet Postat 21 maj 2014 Postat 21 maj 2014 Härlig tillväxt! Kul att det verkar funka bra för dig igen. Citera
Andreas N Postat 21 maj 2014 Författare Postat 21 maj 2014 Ja det var allt bra motigt ett tag.... Citera
Edlund Postat 21 maj 2014 Postat 21 maj 2014 Ett tag hade du låg styrka på dina lysrör typ 30% procent eller nåt? Du kör på rätt hårt nu va ? Citera
Andreas N Postat 22 maj 2014 Författare Postat 22 maj 2014 Jag körde på 50% ett tag då korallerna höll på att svälta ihjäl. Jag trodde det var blekning men så var inte fallet. Nu kör jag på 96% och funkar bra.Kör nu 3st narva Blue (samma som aquasience Blue) 5Ati Blue+ , 1 Fiji Purple och 3 ati coral +. Bytt 3 ati rör mot narva och fått bra mkt finare ton i det blå. Lila på korallerna har kommit fram mkt bättre med , ett exempel så är stylopora milca nu lila istället för röd aktigt färglös. Citera
JonasW Postat 22 maj 2014 Postat 22 maj 2014 Varför just 96% och inte 100%? Tycker mig ha läst att T5-rör slits ut betydligt snabbare om man dimrar dom. Är slitaget större ju mer man dimrar dom? Citera
Andreas N Postat 22 maj 2014 Författare Postat 22 maj 2014 Det sliter under dimringstiden men när de ligger konstant så är det ingen skillnad. Jag kör inte 100% för det blir för varmt när alla går för fullt och då dimrar rampen ändå ner dom till 95% typ. Öppnar jag ut så jag får lite genomströmning i rummet kan jag köra på 100%. Akvariet står som sagt på andra våning och skiner solen mkt så blir det rätt varmt där. Citera
Edlund Postat 22 maj 2014 Postat 22 maj 2014 Vad har du för temperatur i akvariumet? Mitt pendlar mellan 26,5- 27,5 senaste dagarna utan doppvärmare självfallet. Citera
Andreas N Postat 22 maj 2014 Författare Postat 22 maj 2014 Jag kollar temperaturen med handen som jag alltid gjort. Känns lagom Jag ser att doppvärmarna går på natten / morgonen och de håller 26 grader så det skall va bra. Citera
JonasW Postat 22 maj 2014 Postat 22 maj 2014 Det sliter under dimringstiden men när de ligger konstant så är det ingen skillnad. Jag kör inte 100% för det blir för varmt när alla går för fullt och då dimrar rampen ändå ner dom till 95% typ. Öppnar jag ut så jag får lite genomströmning i rummet kan jag köra på 100%. Akvariet står som sagt på andra våning och skiner solen mkt så blir det rätt varmt där.Då har man lärt sig nått nytt, tack Citera
Andreas N Postat 22 maj 2014 Författare Postat 22 maj 2014 En acropora humilis som ändrat sig betydligt sedan 10 dagar sedan då första bilden är tagen.Den här fått en betydligt mer blå ton. Citera
Andreas N Postat 22 maj 2014 Författare Postat 22 maj 2014 Den är hela 2cm typ så det tar ett tag innan du får kapa i den Jag har en till humilis som är betydligt mer blå , den står dock en bit in i karet och jag får ingen rättvis bild på den. Den har dock bildat fin fot och flera tillväxttoppar har bildats. Citera
ikola Postat 22 maj 2014 Postat 22 maj 2014 Men jag bokar en fragg på den, får väl ta med en liten avbitare nästa gång då. Citera
Andreas N Postat 22 maj 2014 Författare Postat 22 maj 2014 Tar du med den får du inte komma in Citera
odel68 Postat 22 maj 2014 Postat 22 maj 2014 En acropora humilis som ändrat sig betydligt sedan 10 dagar sedan då första bilden är tagen.Den här fått en betydligt mer blå ton.Läcker färg på den mvh Ola.. Citera
Andreas N Postat 25 maj 2014 Författare Postat 25 maj 2014 Inhandlade en tridacna crocea idag. Kunde inte motstå frestelsen Bild är tagen kort tid efter jag la i den så den ser lite stressad ut nu. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.