Gå till innehåll

Andreas andra Rev.


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Gjorde ett rejält vattenbyte på 160 liter idag samt rengjorde rutorna. Blev glatt överraskad över o se att musslans senaste tillväxt krage var nästan en cm stor.... Detta är den tredje som bildats sedan jag köpte den i somras. Den står tyvär vänd åt fel håll men kollar man från gaveln på akvariet där man kan se musslans profil så ser man extra tydligt i framkant att det är en gigantisk läpp som hänger ut :). Nog om det , här kommer ett par bilder på den.

post-4344-14468933402483_thumb.jpg

post-4344-1446893340271_thumb.jpg

post-4344-14468933402971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 560
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Bytte idag ut till ny kol och ny fosfatabsorber.

Köpte ny kol och har alltid förut fått rätt mkt svart vatten efter doppat kolet i kokande vatten , detta kol fällde dock ingenting , härligt säger jag om sådant :)

Här även bytt ut till en ny sorts spårelements tillsats och korallfoder. Alla KZ produkter har slutat att doseras då jag vill se hur akvariet funkar och utvecklas med dessa preparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland kan man undra vad som händer asså.

Jag kör enbart fosfatabsorber , ingen kolkälla. Tillsätter 1krm kaliumnitrat var dag men jag har precis färg på nitrattestet..... Kolla några basic test idag och upptäckte att kh sjunkit 0,6 på 3 dagar så höjde tiden på gasen med 45 min till kalsiumreaktorn.

Hade 0,01 fosfat och 0,2 nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde på 50% ett tag då korallerna höll på att svälta ihjäl. Jag trodde det var blekning men så var inte fallet. Nu kör jag på 96% och funkar bra.

Kör nu 3st narva Blue (samma som aquasience Blue) 5Ati Blue+ , 1 Fiji Purple och 3 ati coral +. Bytt 3 ati rör mot narva och fått bra mkt finare ton i det blå. Lila på korallerna har kommit fram mkt bättre med , ett exempel så är stylopora milca nu lila istället för röd aktigt färglös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sliter under dimringstiden men när de ligger konstant så är det ingen skillnad. Jag kör inte 100% för det blir för varmt när alla går för fullt och då dimrar rampen ändå ner dom till 95% typ. Öppnar jag ut så jag får lite genomströmning i rummet kan jag köra på 100%. Akvariet står som sagt på andra våning och skiner solen mkt så blir det rätt varmt där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sliter under dimringstiden men när de ligger konstant så är det ingen skillnad. Jag kör inte 100% för det blir för varmt när alla går för fullt och då dimrar rampen ändå ner dom till 95% typ. Öppnar jag ut så jag får lite genomströmning i rummet kan jag köra på 100%. Akvariet står som sagt på andra våning och skiner solen mkt så blir det rätt varmt där.

Då har man lärt sig nått nytt, tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är hela 2cm typ så det tar ett tag innan du får kapa i den ;)

Jag har en till humilis som är betydligt mer blå , den står dock en bit in i karet och jag får ingen rättvis bild på den. Den har dock bildat fin fot och flera tillväxttoppar har bildats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...