Gå till innehåll

Andreas andra Rev.


Andreas N

Rekommenderade inlägg

  • Svar 560
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Efter samtal med Anton konstaterades att detta är 2 olika kolonier.

Jag prova att sänka ytterligare 10% på ljusstyrkan så nu är den bara på 60%. Vill få fram polyperna bättre är min tanke och se att de vita koraliterna får färg igen. Vissa grenar på en gul acro är för ljus då den nästan är vit med gröna polyper på ett ställe där ljuset ligger på ordentligt.

nu är det så här.

09,45 set on ch 1 , 2 actinic och 2 blue + dimmar upp till 60% kl 10.

13.30 ch 2 on dimmar till 13.45 till 60% 4 st blue + och 4 coral+

19.15 påbörjar dimma ner ch 2 från 60% till off kl 19.30

21.00 sänker ch 1 till 35%

21,45 dimmar ner från 35% till off kl 21,55

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. Jag minskade på starten till 3ggr 0,3 men såg att fosfaten steg och jag låg på 0,04. Jag sprutar i 4tryck om dagen med aminosyror a 2cm fyllt i tryckröret. Ger även coralvitalizer sporadiskt några ggr i veckan. Jag ökar till 3 ggr 0,4 för o se om jag kommer ner till 0,01.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sprutar i 4tryck om dagen med aminosyror a 2cm fyllt i tryckröret.

8 cm om dagen? Jag brukar räkna dropparna och aldrig mer än en pipett.

Jag ökar till 3 ggr 0,4 för o se om jag kommer ner till 0,01.

Före eller efter korallerna blev så ljusa?

Det låter verkligen som att du hade för mycket lyse. Vad har du för näringsvärden nu?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att gå hemma kan vara kul ibland men efter att man lämnat barnen på dagis mm när man sitter hemma igen och deppar över att vara hemma då man är sjukskriven.

Jag vaknade på nyårsdagens morgon med en konstig känsla i munnen. nästa observation var att ögat inte blinka ..... hmmm oron börja växa, vad kan ha hänt , det går nog över var min första tanke.

Allt efter dagen gick blev det bara sämre och tillslut ringde jag till sjukvårdsupplysniingen mmm mm och efter det akuten till kl 2 på natten. Visar sig att jag fått en inflammation i nervkanalen till vänster ansikte så jag är halvt förlamad.....

Kul start på 2014

Dagens bestyr fö blir att byta zeovit sten för första ggn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlgt!

Pappa som numer är pensionerad elektriker kommer o hjälper mig att koppla in 2 helt nya strömmatningar till akvariet idag. Med det så kommer jag ha 3 olika säkringar på systemet.

Som det är nu går allt på en säkring och även på en huvudsäkring som går sönder ibland ifall man kör både torktum.... , tvättm.... och att värmepumpen går. Så skall bli väldigt härligt att få iordning på elen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att mätt fosfat varannan dag ett tag så ser jag att karet kräver mer än 1ml zeostart /dag. Mätte idag och hade nu 0,03 efter att jag kört 1,2ml om dagen ett tag. Skall köra den dosen några dagar till för att se var det stoppar.

Det är roligt att ha ett akvarium jusst nu :)

post-4344-14468932266971_thumb.jpg

post-4344-14468932267233_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...