Gå till innehåll

Jag ska flytta. Vad ska jag tänka på? Vilka problem brukar uppstå?


Elcopo

Rekommenderade inlägg

Hej.

jag ska flytta inom kort och har därför köpt ytterligare ett akvarie för att kunna genomföra en smidig flytt. De "nya" akvariumet har jag fyllt på med nytt saltvatten, efter att jag blev rekommenderad det av en i en saltvattensbutik. Fiskar och sten flyttades över häromdagen, och alla verkar trivas i sitt tillfälliga akvarium.

Vilka problem brukar uppstå vid sådana här flyttar? Räknas akvariet på nytt som ett uppstartsakvarium med alla normala faser, typ kiselalger och dylikt.

tips och erfarenheter mottages gärna..

../Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

jag har flyttat olika kar 2-3 ggr utan större problem. Vi får hoppas att någon fyller på denna listan men det jag spontant tänker på är:

1: Karet är inkört. Så länge du använder samma sten (och du håller den fuktig under transport) så är det bara att köra på. Jag brukar ta ca 50% gammalt vatten och 50 % nytt när det nya karet är på plats.

2: Se upp med sanden. Om du har levande sand och rör om denna kan all möjligt skit röras upp. Jag skulle kört på ny sand.

3. Se till att ha extra vatten redo, det går alltid åt mer (salt)vatten än man tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...