Gå till innehåll

Blåbert nya system - planeringstråd


Blåbert

Rekommenderade inlägg

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Asbets är inget du får arbeta själv med absolut inte sanera görs inte detta på rätt sätt kommer du kontaminera hela huset/boendet.

Munskydd/glasögon räcker inte på långa vägar om du ska riva i asbest. Får absolut inte kastas på tippen. (Iallafall inte här nere)

Vid sanering skall mask med övertryck och hepa 13 filter användas samt heltäckande dräkt med huva och skoskydd. Och vad du än gör gå inte ut i resten av boendet med samma kläder du använt vid bearbetning av asbest då sprider du det.

inte mening att låta besserwisser bara va försiktig då det kan sluta illa för alla utsatta efter 10 år. Då det skappar ärbildning i lungorna och gör att lungorna slutar fungera under väldigt lång tid.

Dom du anlitar att göra det kolla så dom lämnar ett intyg på arbetet då det anmäls till miljöverket.

(Är Utbildad för att arbeta i asbest)

(Inte för sanering)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trappan spiralar sig ju 180 grader, se bild. Ovanför är det en annan trapp med trästeg. Bästa traversen är nog ändå en hög bock, det finns som tur är en avsats att ställa den på. Mär man fått ned burken 5-6 steg får man göra omtag och ställa bocken tvärs istället. Sista 3-4 stegen blir en ren muskel descend...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som privatperson brukar det inte vara några problem att göra sig av med asbest/eternit förutsatt att det är korrekt förpackat.

Asbets är inget du får arbeta själv med absolut inte sanera görs inte detta på rätt sätt kommer du kontaminera hela huset/boendet.

Munskydd/glasögon räcker inte på långa vägar om du ska riva i asbest. Får absolut inte kastas på tippen. (Iallafall inte här nere)

Vid sanering skall mask med övertryck och hepa 13 filter användas samt heltäckande dräkt med huva och skoskydd. Och vad du än gör gå inte ut i resten av boendet med samma kläder du använt vid bearbetning av asbest då sprider du det.

inte mening att låta besserwisser bara va försiktig då det kan sluta illa för alla utsatta efter 10 år. Då det skappar ärbildning i lungorna och gör att lungorna slutar fungera under väldigt lång tid.

Dom du anlitar att göra det kolla så dom lämnar ett intyg på arbetet då det anmäls till miljöverket.

(Är Utbildad för att arbeta i asbest)

(Inte för sanering)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många privatpersoner är det inte som slänger gammalt kakel med asbetsfix på återbruket? Kontrollen och kunskapen är nog minimal.

Jag vill hur som helst inte befatta mig med skiten utan låta de som kan och har utrustning ta hand om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunskapen om asbest är skrämmande låg hos gemene man. Många vet inte att deras gamla luftkanaler är av asbest eller ens vad asbest är för något. Eternit finns även ofta i gamla fönsterbänkar, vilket är svårare att urskilja från vanlig sten.

Hur många privatpersoner är det inte som slänger gammalt kakel med asbetsfix på återbruket? Kontrollen och kunskapen är nog minimal.

Jag vill hur som helst inte befatta mig med skiten utan låta de som kan och har utrustning ta hand om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asbets är inget du får arbeta själv med absolut inte sanera görs inte detta på rätt sätt kommer du kontaminera hela huset/boendet.

Munskydd/glasögon räcker inte på långa vägar om du ska riva i asbest. Får absolut inte kastas på tippen. (Iallafall inte här nere)

Vid sanering skall mask med övertryck och hepa 13 filter användas samt heltäckande dräkt med huva och skoskydd. Och vad du än gör gå inte ut i resten av boendet med samma kläder du använt vid bearbetning av asbest då sprider du det.

inte mening att låta besserwisser bara va försiktig då det kan sluta illa för alla utsatta efter 10 år. Då det skappar ärbildning i lungorna och gör att lungorna slutar fungera under väldigt lång tid.

Dom du anlitar att göra det kolla så dom lämnar ett intyg på arbetet då det anmäls till miljöverket.

(Är Utbildad för att arbeta i asbest)

(Inte för sanering)

Är det någon ny lag?

Vad jag lärt mig så finns det ingen lag som inte låter dig riva i ditt egna hus så länge du lämnar in det du river till en miljö station.

Är det utomhus så är det bara blöta materialet så det inte dammar men ett rör i tex en källare så river man bara isoleringen där man ska kapa röret och sedan gör man resten utomhus.

Man ska ha respekt för asbest.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på att riva som privatperson och att riva som firma.

Är det någon ny lag?

Vad jag lärt mig så finns det ingen lag som inte låter dig riva i ditt egna hus så länge du lämnar in det du river till en miljö station.

Är det utomhus så är det bara blöta materialet så det inte dammar men ett rör i tex en källare så river man bara isoleringen där man ska kapa röret och sedan gör man resten utomhus.

Man ska ha respekt för asbest.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va därför jag skrev i ditt egna hus.

Klart som korvspad att det är skillnad på firma och privatperson.

Patrik

Hmm, det är dock lika farligt. Farsan har varit inom branschen, så jag vet lite vad som krävs. Luftslussar, undertryck, heltäckande kläder, friskluftsmask etc. Ingen lek med andra ord.

från mobilen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va därför jag skrev i ditt egna hus.

Klart som korvspad att det är skillnad på firma och privatperson.

Patrik

"Är det någon ny lag?

Vad jag lärt mig så finns det ingen lag som inte låter dig riva i ditt egna hus så länge du lämnar in det du river till en miljö station.

Är det utomhus så är det bara blöta materialet så det inte dammar men ett rör i tex en källare så river man bara isoleringen där man ska kapa röret och sedan gör man resten utomhus.

Man ska ha respekt för asbest."

Du lät så osäker, eller så är det jag som inte förstår vad du vill ha svar på. Om det är lag på skyddsutrustning, anmälan till miljöverket eller att det inte får slängas på tippen.

Men om det var solklart så va bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Är det någon ny lag?

Vad jag lärt mig så finns det ingen lag som inte låter dig riva i ditt egna hus så länge du lämnar in det du river till en miljö station.

Är det utomhus så är det bara blöta materialet så det inte dammar men ett rör i tex en källare så river man bara isoleringen där man ska kapa röret och sedan gör man resten utomhus.

Man ska ha respekt för asbest."

Du lät så osäker, eller så är det jag som inte förstår vad du vill ha svar på. Om det är lag på skyddsutrustning, anmälan till miljöverket eller att det inte får slängas på tippen.

Men om det var solklart så va bra :)

Nä jag e solklar på vad man får som privatperson det står i klartext på arbetsmiljöverkets sida.

Sedan har jag i ca 10 års tid varit med i central skyddskommitté på Peab.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om rören ska vara kvar ich asbesten bort så brister iaf jag i kompetens att utföra det. Det jag vet om asbest gör att jag har en jävla respekt för det, jag vill inte riskera att dö av lungcancer om tio år för att snåla med att ta in proffs för detta - än mondre utsätta mitt barn för riskerna.

Det tråkiga i kråksången är att Mälarenergi verkar vara välfädigt motvilliga att lämna en offert på växlarbytet :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon ny lag?

Vad jag lärt mig så finns det ingen lag som inte låter dig riva i ditt egna hus så länge du lämnar in det du river till en miljö station.

Är det utomhus så är det bara blöta materialet så det inte dammar men ett rör i tex en källare så river man bara isoleringen där man ska kapa röret och sedan gör man resten utomhus.

Man ska ha respekt för asbest.

Patrik

Lite dåligt formulerat av mig i första delen i mitt inlägg

Privat får göra vad du vill i hemmet.

skulle skrivigt

Asbest är inget du bör arbeta själv med och absolut inte sanera.

ursäkt för det slarvigt formulerade utalet. Glömmde läsa igenom ordentligt innan jag tryckte skicka :)

Nog om detta från min sida ska bli ett inttrssant projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...