Gå till innehåll

Blåbert nya system - planeringstråd


Blåbert

Rekommenderade inlägg

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag har själv lite erfarenheter av refugium... jag startade om mitt 2 gånger pga av det slutade med att hela refugiumet var täckt av detrius!... men sedan när jag plockade bort stenen så slutade det!

har du tänkt att köra dsb i refugiumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har själv lite erfarenheter av refugium... jag startade om mitt 2 gånger pga av det slutade med att hela refugiumet var täckt av detrius!... men sedan när jag plockade bort stenen så slutade det!

har du tänkt att köra dsb i refugiumet?

Nja, refugiet skall ju producera smådjur som skall rinna över i visningskaret, så sten lär behövas. Tänkte dock köra BB i det för att lunna suga ur skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du få ut så mycket som möjligt av refugiumet så hade jag kört en dsb i refugiumet. hade börjat med att häll i sanden, sedan proppat refugiumet fullt av ls i någon månad, efter en månad så hade jag plockat ut sten så där bara en ca 1 kg kvar och sedan i med chaeton=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Första spadtaget. Har börjat den lätta renoverigen av relaxen - rejält försenat pga övrig renovering av huset.

Några smärre milestones som skall passeras innan helheten är klar:

Upptagning av fyra hål, 50 mm genom 25 cm betong.

Bortagande av element som kräver tömning av husets värmesystem.

Få ned 150 kg akvarium som är allt annat än tympligt för en källartrapp där det går ned rent måttmässigt, men hur det går lär vi få se.

Byte av gamla värmeväxlaren måste göras inkl asbetssanering innan det ens går att tänka på att göra sumprum i tvättstugan.

Därför blir det lite etapper.

Snarast möjligt kommer jag slutföra renoveringen. Om et par veckor räknat jag med att ha burlen på plats och starta upp med sumpen under som vanligt.

Sen har det tillkommit en modul i helhetsplanen - det skulle nämligen bli väldigt coolt med ett litet mangrove-träsk bredvid huvudranken... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Lätt att borra med betongborr 50mm kärnborr :)

2. Tömma går fort i värmesystemet. Släpp trycket kapa rören sätt dit två kranar full upp :)

3. Asbest på med munskydd å glasögon riv ner, släng på tippen :)

Så långt har jag med gjort i mitt sumprum i källaren

4. Jag kommer ha en mangrove balja sedan som ett system med sötvattensspray lövuppfång etc etc så dom trivs

För mig återstår bara byta golvbrunn, slipa av väggar, klä in vvxl fjärrvärme å sen fixa väggar å golv :)

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska åka och surra med en hyrfirma om kärnborrmaskin.

Elementet får en rörmokare fixa. Värmesystemet i kåken är inte hundra...

As estsanering ger jag mig definitivt inte på själv, det får ingå i växlarbytet.

Men visst är det kul att ha mycket att göra?

Ni som burit mycket akvarium, vad tror ni om att få ned 160x70x70 här med muskelkraft?

[http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32355&epslanguage=SVIMG]http://img.tapatalk.com/d/14/02/28/a6yzemuh.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror varenda steg ner för den där trappan kommer få bäraren att producera en liter vätska i form av tårar. Hu jeda mig! 70x70 måste ju vara snuskigt tajt där. Rekommenderar nog starkt att du bygger en test attrapp i wellpapp först och provbär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...