Rasmus Pedersen Postat 2 juni 2014 Författare Postat 2 juni 2014 Har då sparkat igång 63:an igen... men... vem bor då här nu?Jo, den här gentlemannen: Citera
Rasmus Pedersen Postat 22 augusti 2015 Författare Postat 22 augusti 2015 Beslagtog denna efter senaste ömsningen. Blev ett ypperligt tillfälle att studera evolutionen lite!Den är hård, riktigt hård. Satte hälen över den och ställde mig på ett ben, den förhårdnade delen klarade detta alldeles utmärkt. Riktigt empiriskt av mig. Här kommer det intressanta. Dagens stomatopoders ("mantisräkor") förfader var mer av en "spjutare". När man tittar på "klubban" hos - som i detta exemplet - Odontodactylus scyllarus, så ser man att den i själva verket är tvådelad. Leden är öppningsbar, men huruvida djuret faktiskt har kvar muskulatur för att själv öppna den vet jag inte. Man ser i alla fall klart likheten med armarna hos dagens spjutande arter. Underarmen (dactyl) har till och med kvar tandningen till viss del. Jämför med armen hos en "spjutare" (till höger, lånad bild): Citera
Kubiken1891 Postat 5 september 2015 Postat 5 september 2015 Jag fick med en liftare med min nya LS som för närvarande bor i ett dricksglas men jag håller på och startar upp en 54L tank som den skall få bo i.Jag tror det är en Mantis men har ingen aning vad det är för sort(Boxare el Spjut)http://youtu.be/NzsI0NSTZtwNågot speciellt att tänka på för att den ska trivas?BTW: den är ca 1.5cm Citera
Rasmus Pedersen Postat 6 september 2015 Författare Postat 6 september 2015 Jag fick med en liftare med min nya LS som för närvarande bor i ett dricksglas men jag håller på och startar upp en 54L tank som den skall få bo i.Jag tror det är en Mantis men har ingen aning vad det är för sort(Boxare el Spjut)[ATTACH=CONFIG]129024[/ATTACH]http://youtu.be/NzsI0NSTZtwNågot speciellt att tänka på för att den ska trivas?BTW: den är ca 1.5cmDet där är utan tvekan en liten mantis! En boxande art är vad det är. Ge den tillgång till grottor i sin egen kroppsstorlek och mata med mysis eller småbitar av nordhavsräka. Placera maten med exempelvis pipett alldeles utanför grottan. Citera
Morgan77 Postat 7 mars 2018 Postat 7 mars 2018 då jag ska införskaffa en peacock mantis så tänkte jag om det går att blåsa liv i Rasmus gamla tråd igen finns det nå folk som håller denna art nu? dela bilder och erfarenheter 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.