Gå till innehåll

Mantisälskares tråd


Rasmus Pedersen

Rekommenderade inlägg

Har kanske missat att berätta om mina nuvarande mantisar. Efter identifikationshjälp visade det sig att båda är Gonodactylellus viridis, en hona och en hane. Båda har nu bott i mitt 20l under tiden hos mig. Nu när jag gjorde ett vattenbyte och lyfte på ett dött korallskelett så visade det sig att de hade rom därunder! Lite roligt faktiskt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ni som har mantis hemma. Hur låter knäppningarna från era varelser? Jag vet att jag har en pistolräka i mitt kar och den genererar extremt skarpa smällar. På senare tid har jag också börjat höra aningen dovare ljud från karet. Det låter mer som att någon knackar på stenen med något hårt. Skulle det kunna handla om mantis eller är det troligtvis något annat?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som mantis på beskrivningen, knackande i stenar, i olika ljudnivåer.

Bör lugna ner sig efter ett tag när den har "byggt" klart gångarna, du ser även små bitar av sten i närheten av grottorna.

Min är väldigt skygg men går att få en glimt ibland om du har tålamod och vet på ett ungefär var den håller till.

Försök att mata i närheten med lite mat för att bekräfta misstanken, brukar komma fram 1-2cm utanför hålan vid matning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har mantis hemma. Hur låter knäppningarna från era varelser? Jag vet att jag har en pistolräka i mitt kar och den genererar extremt skarpa smällar. På senare tid har jag också börjat höra aningen dovare ljud från karet. Det låter mer som att någon knackar på stenen med något hårt. Skulle det kunna handla om mantis eller är det troligtvis något annat?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Pistolräkan skjuter ju "fritt" rakt ut i vattenkolumnen, medan mantisens slag sprider sig genom det solida material som träffas, så du har säkert en ny liten vän i akvariet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle ju vara trevligt. Jag hade en kull turbosniglar nyligen och jag räknade vid ett tillfälle över trettio stycken. Nu har jag tre kvar. Kanske att detta också skulle kunna vara en ledtråd? Jag har dock inte sett några spräckta skal så det kanske bara är naturlig massdöd.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle ju vara trevligt. Jag hade en kull turbosniglar nyligen och jag räknade vid ett tillfälle över trettio stycken. Nu har jag tre kvar. Kanske att detta också skulle kunna vara en ledtråd? Jag har dock inte sett några spräckta skal så det kanske bara är naturlig massdöd.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Nu vet jag inte vilken storlek dina snäckor är/var i, men har man någon gång råkat mosa en bebissnäcka så vet man att det inte blir mycket kvar... När sedan köttet är borta och inget riktigt håller det krossade skalet samman så försvinner det väl ner i bottensubstratet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De enda skal som finns kvar är i storlek 2 cm i diameter.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Hade de dött på naturlig väg så hade antagligen skalen legat hela någonstans, skulle de vara krossade har ju någon varit framme och pangat... Såvida snäckor inte vet något som vi inte vet om resor i tid och rum så borde resterna av dem vara någonstans, oavsett skick!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kanske dags att presentera det nya mantisakvariet, som ändå varit igång i några månader nu. Det är ett Aquael Nano Reef 20 med måtten 25*25*30 cm. Skummare finns ej och istället utförs regelbundna vattenbyten på 25%. Ett riktigt trevligt nanokit, skulle jag vilja säga.

_DSC5351_zpsdce0b823.jpg

Här bor Gonodactylellus viridis-paret dr. Zoidberg och Hydra, plus en Nassarius och några små turbosnäckor.

_DSC5354_zps7292625a.jpg

Dr. Zoidberg blev nyfiken på vad jag gjorde med kameran framför rutan.

_DSC5355_zpsabf81050.jpg

Även Hydra tog sig en titt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...