Gå till innehåll

Inaktiv Fungia


Rasmus Pedersen

Rekommenderade inlägg

En av mina absoluta favoritkoraller är Fungia. Skaffade en orange sådan i början av sommaren. Den var alltid väldigt matglad och sträckte ut tentaklerna hela dagen lång. Efter 1-2 månader var de plötsligt indragna och korallen reagerade inte på mat som man placerade ut på den. Detta fortgick i 1-2 veckor ungefär, sedan blev den aktiv igen. Nu har det dock hänt igen och den har varit till synes inaktiv i flera månader nu. Två gånger har jag testat att doppa den i akvarievatten med dextros i, och då har den kvicknat till för stunden. När den är tillbaka i akvariet igen så går den in i sin dvala igen, dock. Några gånger under nattetid har jag spionerat på den och då har den varit aktiv, så visst lever den! Jag saknar dock att få se den svänga med sina små tentakler och glatt svälja stora räkbitar under dagtid.

Här är en gammal bild på den. Nu syns inte tentaklerna till längre under åtminstone dagtid.

post-7661-1446893170968_thumb.jpg

Vad gör jag för fel? Har bra vattenvärden och håller koll på doseringar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ngn fisk som noppar på den?

Aldrig sett något åtminstone. Finns en liten filfisk i samma akvarium, men inga antydningar från den om att koraller skulle vara intressanta. Har flyttat Fungian till mitt andra akvarium nu, och den är fortfarande indragen. Där bor det visserligen en dvärgkejsare (C. tibicen) och två gyltor som gillar att inspektera saker och ting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...