Gå till innehåll

Digital termometer (silikon tempgivare)


phhasek

Rekommenderade inlägg

Funkar det att silikona tempgivaren med silikon så man kan ha den i saltvattnet?

Eller har någon nåt tips på en billig termometer med prob/givare som lämpar sig för saltvattensbruk. Ingen så där med hela displayen i karet.

Vore fint om den kunde larma vid för hög/låg temp också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan få det att fästa så funkar det. Termometern blir ju lite långsammare att känna förändringar eftersom den är isolerad med silikon. Man skulle även kunna tänka sig att den kyls eller värms av rumstemperaturen via sladden om den är för nära ytan. Men om givaren är tillräckligt långt ner kommer den efter tillräckligt lång tid visa rätt temperatur.

Mindre isolerande alternativ är kanske en plastpåse eller krympslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara blir långsammare så funkar det ju.

Jag fick en galen idé:

Jag har en weipro mx 1016 liggandes. Denna har en temp-probe och ett uttag där man kan koppla in två värmare. Uttaget har två små avlånga hål, finns det någon adapter för att kunna koppla in en svensk stickpropp där? I så fall har jag tänkt mig följande.

Jag ställer in 27 grader på weipron. Den kommer då att skicka signal till uttaget att vara påslaget tills den når 27 grader. I uttaget sätter jag (om det nu går) min Jäger 50W som är inställd på 25.5 grader. Om allt funkar som det ska så kommer uttaget på weipron vara påslaget hela tiden eftersom Jägern bara kommer värma till 25.5 grader. Skulle Jägern av någon anledning hänga sig så kommer weipron inte tillåta temperaturen att gå över 27 grader och stänga av strömmen till Jägern.

Skulle detta funka?

En schematisk bild:

post-6408-14468931753559_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att vi har olika spänning i USA (110 ? V) och Sverige (230 V) så även om du hittar en adapter som passar är det inte säkert att det som är inuti klarar olika spänningar. Den bör vara märkt med vilka spänningar/strömmar den klarar. tex står det på min mobilladdare "input 100-240V".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en galen idé:

Jag har en weipro mx 1016 liggandes. Denna har en temp-probe och ett uttag där man kan koppla in två värmare. Uttaget har två små avlånga hål, finns det någon adapter för att kunna koppla in en svensk stickpropp där? I så fall har jag tänkt mig följande.

Jag ställer in 27 grader på weipron. Den kommer då att skicka signal till uttaget att vara påslaget tills den når 27 grader. I uttaget sätter jag (om det nu går) min Jäger 50W som är inställd på 25.5 grader. Om allt funkar som det ska så kommer uttaget på weipron vara påslaget hela tiden eftersom Jägern bara kommer värma till 25.5 grader. Skulle Jägern av någon anledning hänga sig så kommer weipron inte tillåta temperaturen att gå över 27 grader och stänga av strömmen till Jägern.

Skulle detta funka?

En schematisk bild:

[ATTACH=CONFIG]107049[/ATTACH]

Vad är det som är galet med det? Jag kör ungefär så med en STC-1000 (temperaturkontroller) sedan en kortare tid tillbaka... Fast omvänt, då min STC-1000 har setpoint 25.5 och värmarnas termostater står på ca 26 grader... Omvänt av den anledningen att temperaturkontrollern är exaktare än doppvärmarnas termostater och framför allt lättare att ställa in på en bestämd setpoint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja egentligen inte. Det "galna" är väl att sätta i en termostatstyrd värmare i uttaget till weipron istället för en värmare utan termostat som styrs av weiprons signaler. Det mest troliga är att weipron aldrig kommer att behöva slå av strömmen till termostatvärmaren.

Är det någon som vet om weipron har någon tidsinställning så att den försöker komma upp till det inställda värdet bara under en viss tid för att sedan stänga av sig själv som säkerhet? Jag vill helst inte att weipron ska reglera då den bara reglerar på 1 grad och jägern på 0.5 grader. Dessutom låter relät på weipron ganska högt när det ändrar läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en USA -> EU adapter. Har kopplat in en lampa som lyser för weipron försöker komma upp i 25 grader :). Verkar funka kalas! Ska låta det lysa ikväll för att se om den har någon säkerhetfunktion som stänger av den efter en viss tid. Är inne på 30min+ nu.

post-6408-14468931754169_thumb.jpg

post-6408-14468931753918_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en utmärkt lösning! :smiley20:

När det kommer till ursprungsfrågan, silikonering av proben, så funkar det utmärkt, jag tar silikonet en bit upp på sladden (5cm kanske) med för att säkerställa att det är tätt, 1-2mm tjockt lager...

:), bra att veta, tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det finns någon säkerhetsfunktion inbyggt i form av tid, min var igång ett dygn nästan innan den värmt upp vattnet till önskad temperatur.

Ja just det, precis som sagts innan, funkar utmärkt att klödda silikon på tempgivare, bara långsammare uppdatering i displayen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...